October 23, 2014

RPH PJK & PSK M37

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:37/PENDIDIKAN PERGERAKAN
Tarikh
08.09.2014/09.09.2014/10.09.2014/11.09.2014/12.09.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1G) /(5.10-6.20 ptg/1B)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (3.25-4.35 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1L)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-4.5.10 ptg/1H) /(5.10-6.20 ptg/1K)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10 ptg) 1I
Tajuk
Gimnastik Pendidikan:
1.         Kesedaran Tubuh Badan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira
2.        Melakukan kemahiran gimnastik pendidikan dengan teknik yang betul dan selamat
3.        Melakukan aktiviti dengan yakin dan selamat
Persediaan Guru
Kon, wisel
Penerapan Nilai
Bekerjasama, hormat menghormati
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melakukan aktiviti gimnastik pendidikan semasa di sekolah rendah
Aktiviti
1.        Pelajar melakukan aktiviti mengikut arahan guru:
·         Larian bebas dalam kawasan kon
·         Lari dan berhenti mengikut wisel
·         Bergerak secara sentuhan berselang (tangan kanan & kiri)
·         Bertembung bahu (bahu kanan & kiri)
Refleksi
Guru membuat ulasan hasil persembahan pelajar
Pelajar seronok dengan aktiviti yang dijalankan

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 2K
Tarikh/Hari
10.09.2014/Rabu
Bil Pelajar: 31/31
Minggu/Tema
37/Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk
Peranan dan  Tanggunjawab Warganegara dalam Kerajaan Demokrasi
1.        Menjaga Keamanan Negara
2.        Menjaga Nama Baik Negara
3.        Amalan Berterima Kasih
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menjelaskan kepentingan menjaga keamanan negara
2.        Menghargai kemananan negara
3.        Menjelaskan rasa terima kasih terhadap jasa & sumbangan kerajaan kepada rakyat
Persediaan Guru
Buku teks, lirik lagu, nota, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, bersepadu
Aktiviti
·         Menyanyikan lagu patriotik & menghuraikan maksud setiap rangkap lagu
·         Menyenaraikan perkhidmatan & kemudahan yang boleh dinikmati oleh rakyat
·         Menyiapkan tugasan individu
Refleksi
Guru membuat rumusan keseluruhan & memberi galakan kepada pelajar
Pelajar melahirkan rasa kesyukuran, berterima kasih terhadap kerajaan

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
11.09.2014/Khamis
Bil Pelajar: 24/26
Minggu/Tema
37/Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk
Kenali Kementerian Di Malaysia
-           Berkhidmat Untuk Negara
-           Pentadbiran Cekap Negara Maju
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti dan memahami tugas dan peranan jabatan, agensi dan
kementerian di Malaysia
2.        Memberikan kerjasama kepada setiap jabatan, agensi dan kementerian  
3.   Berbangga dengan pentadbiran agensi, jabatan dan kementerian di Malaysia
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, gambar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bertimbang rasa, kerjasaman
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Membuat carta organisasi tentang struktur kementerian beserta agensi dan jabatan di  
            bawahnya – pamerkan di dalam kelas
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar menunjukkan perasaan bangga terhadap usaha yang dijalankan oleh pentadbiran negara

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
12.09.2014/Jumaat
Bil Pelajar: 18/21
Minggu/Tema
37/Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk
Kenali Kementerian Di Malaysia
-           Berkhidmat Untuk Negara
-           Pentadbiran Cekap Negara Maju
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
3.        Mengenal pasti dan memahami tugas dan peranan jabatan, agensi dan
kementerian di Malaysia
4.       Memberikan kerjasama kepada setiap jabatan, agensi dan kementerian  
3.   Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara dalam membangunkan negara
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, gambar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Berbangga, bersatu padu
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Menyatakan peranan kementerian, agensi dan jabatan berdasarkan logo yang
            disediakan oleh guru
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar dapat memupuk cinta akan negara






No comments:

Post a Comment