October 24, 2014

RPH PJK & PSK M38/M39


Minggu 38
15.09-2014 – 19.09.2014
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:39/PENDIDIKAN PERGERAKAN
Tarikh
22.09.2014/23.09.2014/24.09.2014/25.09.2014/26.09.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1G) /(5.10-6.20 ptg/1B)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (3.25-4.35 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1L)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-4.5.10 ptg/1H) /(5.10-6.20 ptg/1K)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10 ptg) 1I
Tajuk
Pergerakan Kreatif
  1. Kesedaran Tubuh Badan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud pergerakan kreatif
  2. Melakukan 5 kemahiran pergerakan kreatifn dengan teknik yang betul dan selamat
  3. Melakukan aktiviti dengan yakin dan gembira
Persediaan Guru
Kon, wisel, gelung rotan, boal, tali
Penerapan Nilai
Bekerjasama, bertanggungjawab
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melihat situasi pergerakan kreatif dalam kehidupan seharian
Aktiviti
  1. Pelajar melakukan aktiviti yang melibatkan kesedaran tubuh badan dan mengikut arahan guru (individu/kumpulan kecil):
·         Lari seperti burung terbang/bebas dalam grid
·         Lari dan berhenti statik
·         Meniti di atas sebatang titi
·         Mengendap orang sedang mencuri
·         Menunjukkan gaya gembira menerima hadiah johan acara 100m
·         Membayangkan keadaan sakit perut
Refleksi
Guru membuat perbincangan dan ulasan bersama pelajar mengenai konsep pergerakan kreatif
Pelajar digalakkan melakukan aktiviti dengan pergerakan dan teknik yang betul dan selamat


MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 2K
Tarikh/Hari
24.09.2014/Rabu
Bil Pelajar: 30/31
Minggu/Tema
39/Cabaran Masa Depan
Tajuk
Kestabilan Dan Keberkesanan Jentera Pentadbiran Negara
1.        Pemimpin Berwawasan
2.        Kerajaan Telus Dan Amanah
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti kepemimpinan yang berwawasan
2.        Berusaha mengamalkan ciri-ciri kepemimpinan
3.        Menghormati dan menghargai
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, lembaran kerja
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, berwawasan
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, menyiapkan lembaran kerja
Cth 1: Mengumpulkan biodata Perdana Menteri dan membuat catatan ringkas tentang ciri
          Kepemimpinan
Refleksi
Guru membimbing pelajar semasa menyiapkan tugasan
Pelajar dapat menikmati arus kemodenan hasil kecekapan pemimpin negara

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
25.09.2014/Khamis
Bil Pelajar: 25/26
Minggu/Tema
39/Cabaran Masa Depan
Tajuk
Mengekalkan Keamanan Dan Negara Sejagat
-           Ancaman Dalaman
-           Ancaman Luaran
-           Sumbangan Kepada Keamanan Sejagat
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara
2.        Melibatkan diri dalam usaha mewujudkan keamanan dan keharmonian negara
3.        Merancang pelbagai aktiviti untuk memberi sumbangan kepada keamanan     
sejagat
4.       Menghargai keamanan negara dan dunia
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, gambar, keratan akhbar, sajak/puisi ringkas, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Menyayangi, prihatin
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Melaksanakan sebuah pameran kecil yang berkaitan dengan isu-isu keamanan - secara
            berkumpulan
Cth 2: Kumpul keratan akhbar – lekatkan dalam buku skrap
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar dapat memupuk dan menghargai erti kemananan sejagat

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
25.09.2014/Jumaat
Bil Pelajar: 21/21
Minggu/Tema
39/Cabaran Masa Depan
Tajuk
Mengekalkan Keamanan Dan Negara Sejagat
-           Ancaman Dalaman
-           Ancaman Luaran
-           Sumbangan Kepada Keamanan Sejagat
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara
2.        Melibatkan diri dalam usaha mewujudkan keamanan dan keharmonian negara
3.        Merancang pelbagai aktiviti untuk memberi sumbangan kepada keamanan    
                sejagat
4.       Menghargai keamanan negara dan dunia
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, gambar, keratan akhbar, sajak/puisi ringkas, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bersatu padu, hormat-menghormati
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Kumpul keratan akhbar – lekatkan dalam buku skrap
Cth 2: Hasilkan satu idea kreatif untuk menunjukkan penghargaan dalam bentuk kolaj, puisi,
           sajak, lagu secara berkumpulan – nyanyikan lagu/deklamasikan sajak
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar dapat mensyukuri dan menghargai keamanan negara dan dunia


No comments:

Post a Comment