October 23, 2014

RPH PJK & PSK M36

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:36/PENDIDIKAN PERGERAKAN
Tarikh
01.09.2014/02.09.2014/03.09.2014/04.09.2014/05.09.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1G) /(5.10-6.20 ptg/1B)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (3.25-4.35 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1L)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-4.5.10 ptg/1H) /(5.10-6.20 ptg/1K)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10 ptg) 1I
Tajuk
Gimnastik Irama:
1.         Imbangan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
         1.    Menyatakan aspek-aspek keselamatan dalam aktiviti imbangan
         2.    Melakukan teknik imbangan dengan betul dan selamat
2.        Melakukan imbangan dengan yakin
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, vcd
Penerapan Nilai
Yakin, berdisiplin
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melakukan imbangan semasa di sekolah rendah
Aktiviti
Pelajar melakukan aktiviti:
1.        Menonton video pertunjukan akrobatik
2.        Menjawab soalan/lembaran kerja
3.        Berdiri atas sebelah kaki
4.       Berdiri dengan sebelah kaki di atas hujung jari
Refleksi
Perbincangan bersama mengenai aktiviti dan aspek keselamatan
Pelajar digalakkan melakukan aktiviti dengan selamat

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 2K
Tarikh/Hari
03.09.2014/Rabu
Bil Pelajar: 30/31
Minggu/Tema
36/Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk
Peranan dan  Tanggunjawab Warganegara dalam Kerajaan Demokrasi
1.         Mengundi
2.        Melibatkan diri dalam rancangan kerajaan
3.        Memberikan pendapat melalui saluran yang betul
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti peranan dan tanggungjawab warganegara dalam kerajaan demokrasi
2.        Menjelaskan kepentingan mengundi semasa pilihan raya
3.        Melibatkan diri dalam rancangan kerajaan
4.       Menyatakan kepentingan memberikan pendapat melalui saluran yang betul
Persediaan Guru
Buku teks, lembaran individu, poster/gambar
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, bekerjasama
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, melukis poster, menyiapkan tugasan individu
Refleksi
Guru memberikan bimbingan semasa pelajar menyiapkan tugasan
Pelajar bersedia memikul tugas serta tanggungjawab sebagai warganegara

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
04.09.2014/Khamis
Bil Pelajar: 26/26
Minggu/Tema
36/Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk
Kenali Kementerian Di Malaysia
-           Pentadbiran Berkesan Negara Gemilang
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.    Mengenal pasti peranan kementerian dan jabatan di Malaysia
2.   Mengumpulkan maklumat tentang peranan kementerian di Malaysia dalam
      pembangunan negara
3.   Menghargai peranan kementerian
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, carta organisasi, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Toleransi, berinteraksi
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Menyiapkan carta organisasi sebuah kementerian secara berkumpulan
Refleksi
Guru memantau aktiviti pelajar dan membuat rumusan keseluruhan
Pelajar menunjukkan kesedaran sivik sebagai warganegara yang bertanggungjawab

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
05.09.2014/Jumaat
Bil Pelajar: 19/21
Minggu/Tema
36/Malaysia Negara Berdaulat
Tajuk
Kenali Kementerian Di Malaysia
-           Pentadbiran Berkesan Negara Gemilang
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.    Mengenal pasti peranan kementerian dan jabatan di Malaysia
2.   Mengumpulkan maklumat tentang peranan kementerian di Malaysia dalam
      pembangunan negara
3.   Menghargai peranan kementerian
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, keratan akhbar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bekerjasama, rasional
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Mengumpul maklumat tentang peranan dan tugas kementerian – menyediakan buku
             skrap/brosur ringkas – berkumpulan
Refleksi
Guru membimbing pelajar ketika menyiapkan tugasan dan menilai hasil kerja pelajar
Pelajar dapat melaksanakan aktiviti dengan baik dan teratur





No comments:

Post a Comment