July 29, 2012

RPH PJK & PSK (M30)

Mata Pelajaran

Pendidikan Jasmani & Kesihatan

Minggu/Waktu: 30/PK

Tarikh

23.07.2012/24.07.2012/25.07.2012/26.07.2012/27.07.2012

Hari/Masa/Kelas

Isnin(2.35-3.35ptg/4.10-5.10ptg) 2M/2I

Hari/Masa/Kelas

Selasa(2.35-3.35ptg/2L

Hari/Masa/Kelas

Rabu(2.35-3.35ptg/4.10-5.10ptg) 2G/2H

Hari/Masa/Kelas

Khamis(2.35-3.35ptg/4.10-5.10ptg) 2J/2K

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(3.30-4.20ptg) 2B

Tajuk

Gaya Hidup Sihat:

  1. Stress dan Pengurusan Konflik

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan tahap dan cara mengatasi stress
  2. Merasa gembira kerana dapat menghindarkan diri daripada mengalami stress

Persediaan Guru

Buku teks, kad arahan, majalah/keratan akhbar

Penerapan Nilai

Sabar, sentiasa berfikiran rasional

Aktiviti

  1. Guru memberi penerangan ringkas mengenai topic
  2. Pelajar dipilih secara rawak dan diberikan kad arahan
  3. Secara spontan pelajar diminta melakonkan situasi seperti mana yang tertera di dalam kad arahan (situasi stress)

Refleksi

Pelajar dan guru memberi maklumbalas terhadap hasil perbincangan

Pelajar dinasihatkan supaya sentiasa berfikiran positif dan bijak membuat keputusan


 

Mata Pelajaran

Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Tingkatan: 1M

Tarikh/Hari

24.07.2012

Masa: 12.05-1.15ptg

Hari

Selasa

Bil Pelajar: 26/35

Minggu/Tema

30/ Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia (Menjalankan PBS)

Tajuk

Cerita Rakyat Pelbagai Kaum

  1. Ciri-ciri cerita rakyat

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan ciri-ciri cerita rakyat pelbagai kaum
  2. Meneladani nilai-nilai murni yang terdapat dalam cerita rakyat

Persediaan Guru

Buku teks, koleksi buku cerita rakyat

Penerapan Nilai

Bersungguh-sungguh, penyayang

Aktiviti

Membaca buku cerita rakyat, membuat rumusan ringkas

Refleksi

Guru membuat rumusan keseluruhan tentang topik yang diajar

Pelajar memperolehi pengetahuan dan hiburan tentang cerita rakyat pelbagai kaum


 


 

Mata Pelajaran

Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Tingkatan: 1K

Tarikh/Hari

25.07.2012

Masa: 12.05-1.15ptg

Hari

Rabu

Bil Pelajar: 28/33

Minggu/Tema

30/ Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia (Menjalankan PBS)

Tajuk

Cerita Rakyat Pelbagai Kaum

  1. Ciri-ciri cerita rakyat

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan ciri-ciri cerita rakyat pelbagai kaum
  2. Meneladani nilai-nilai murni yang terdapat dalam cerita rakyat

Persediaan Guru

Buku teks, koleksi buku cerita rakyat

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab, menghormati

Aktiviti

Membaca buku cerita rakyat, membuat rumusan ringkas

Refleksi

Guru membuat rumusan keseluruhan tentang topik yang di ajar

Pelajar memberi maklumbalas terhadap topik yang telah dibincangkan bersama guru


 

July 20, 2012

RPH PJK & PSK (M29)

Mata Pelajaran

Pendidikan Jasmani & Kesihatan

Minggu/Waktu: 29/PJK

Tarikh

16.07.2012/17.07.2012/18.07.2012/19.07.2012/20.07.2012

Hari/Masa/Kelas

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2M/2I

Hari/Masa/Kelas

Selasa(3.25-4.35ptg/4.35-5.45ptg) 2J/2G

Hari/Masa/Kelas

Rabu(5.20-6.20ptg) 2L

Hari/Masa/Kelas

Khamis(5.10-6.20ptg) 2B

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(4.35-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2H

Tajuk

Badminton:

  1. Aspek keselamatan dan undang-undang permainan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan aspek keselamatan dan undang-undang dalam permainan badminton
  2. Menyatakan kemahiran asas dalam permainan badminton

Persediaan Guru

  1. Bulu tangkis
  2. Raket
  3. Wisel

Penerapan Nilai

Kerjasama, mengikut arahan

Aktiviti

Penerangan oleh guru, pelajar menonton video permainan badminton, pembentangan ringkas dalam kumpulan kecil

Refleksi

Guru membuat penjelasan dan pelajar memberi maklumbalas terhadap hasil perbincangan

Pelajar digalakkan untuk bermain dengan semangat kesukanan dan menerapkan aspek keselamatan


 

Mata Pelajaran

Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Tingkatan: 1M

Tarikh/Hari

16.07.2012

Masa: 2.00-3.10pm

Hari

Rabu

Bil Pelajar: 28/35

Minggu/Tema

29/ Hidup Bermasyarakat (Menjalankan PBS)

Tajuk

Penjagaan dan peningkatan imej sekolah:

  1. Sokongan moral

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja

Penerapan Nilai

Berusaha, berkeyakinan

Aktiviti

Perbincangan, latihan pengukuhan individu

Refleksi

Pelajar dapat mewujudkan hubungan yang baik antara satu sama lain


 


 

Mata Pelajaran

Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Tingkatan: 1K

Tarikh/Hari

18.07.2012

Masa: 3.40-4.40pm

Hari

Jumaat

Bil Pelajar: 31/33

Minggu/Tema

29/ Hidup Bermasyarakat (Menjalankan PBS)

Tajuk

Penjagaan dan peningkatan imej sekolah:

  1. Sokongan moral

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja

Penerapan Nilai

Berketerampilan, berkeyakinan

Aktiviti

Perbincangan, latihan pengukuhan individu

Refleksi

Guru membuat rumusan tentang tajuk yang diajar

Pelajar dapat memberikan sokongan padu kepada pasukan sekolah


 

RPH PJK & PSK (M28)

Mata Pelajaran

Pendidikan Jasmani & Kesihatan

Minggu/Waktu: 28/PJK

Tarikh

09.07.2012/10.07.2012/11.07.2012/12.07.2012/13.07.2012

Hari/Masa/Kelas

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2M/2I

Hari/Masa/Kelas

Selasa(3.25-5.10ptg/5.10-5.45ptg) 2J/2G

Hari/Masa/Kelas

Rabu(5.10-6.20ptg) 2L

Hari/Masa/Kelas

Khamis(5.10-6.20ptg) 2B

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(4.35-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2H

Tajuk

Kemahiran Smesy – pukulan junam dengan tujuan mematikan permainan pihak lawan

Hasil Pembelajaran

  1. Menjelaskan kepentingan kekuatan tangan dan daya untuk membuat pukulan junam
  2. Membuat pukulan junam sekurang-kurangnya 6 kali dari 10 percubaan

Persediaan Guru

  1. Bulu tangkis
  2. Raket
  3. Wisel

Penerapan Nilai

Kerjasama dan sokongan dalam ahli kumpulan

Aktiviti

  1. Tunjuk cara pukulan junam oleh guru
  2. Pelajar bermain secara berpasangan (beregu yang kalah dikeluarkan dan digantikan pasangan lain)

Refleksi

Perbincangan ringkas mengenai kemahiran yang telah diajar

Pelajar dapat menggunakan kemahiran yang di ajar dalam permainan pada waktu lapang atau latihan kelab.


 

Mata Pelajaran

Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Tingkatan: 1M

Tarikh/Hari

09.07.2012

Masa: 2.00-3.10pm

Hari

Isnin

Bil Pelajar: 31/35

Minggu/Tema

28/ Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Penjagaan dan peningkatan imej sekolah:

  1. Sahsiah dan sikap positif
  2. Penglibatan dalam aktiviti sekolah

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Mengamalkan sikap positif
  2. Berganding bahu dan menunjukkan semangat kesukanan

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab, berwawasan

Aktiviti

Perbincangan guru dan pelajar, uji minda

Refleksi

Guru membuat rumusan keseluruhan dan pelajar memberi maklumbalas

Pelajar menunjukkan kerelaan untuk melibatkan diri dalam aktiviti sekolah


 


 

Mata Pelajaran

Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Tingkatan: 1K

Tarikh/Hari

11.07.2012

Masa: 3.25-4.35pm

Hari

Jumaat

Bil Pelajar: 32/33

Minggu/Tema

28/ Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Penjagaan dan peningkatan imej sekolah:

  1. Sahsiah dan sikap positif
  2. Penglibatan dalam aktiviti sekolah

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Mematuhi dan mengamalkan sikap posiftif
  2. Menyertai dan melibatkan diri

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja

Penerapan Nilai

Menghormati, mempunyai daya juang

Aktiviti

Penerangan, melengkapkan carta yang disediakan guru, latihan individu

Refleksi

Pelajar masih dibimbing oleh guru ketika menyiapkan latihan individu

Pelajar dapat menunjukkan sikap bertanggungjawab dan berwawasan


 

July 02, 2012

RPH PJK & PSK (M27)

Mata Pelajaran

Pendidikan Jasmani & Kesihatan

Minggu/Waktu: 27/PJK

Tarikh

02.07.2012/03.07.2012/04.07.2012/05.07.2012/06.07.2012

Hari/Masa/Kelas

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M

Hari/Masa/Kelas

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J

SUKAN TAHUNAN

Hari/Masa/Kelas

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I

SUKAN TAHUNAN

Hari/Masa/Kelas

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H

SUKAN TAHUNAN

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B

CUTI PERISTIWA

Tajuk

Badminton

  1. Pukulan Kilas: digunakan untuk bertahan & mematikan bulu tangkis melalui smesy kilas
  2. Pukulan Lob: digunakan untuk bertahan dan menyukarkan pihak lawan melakukan serangan

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan cara melakukan pukulan kilas & lob dengan betul
  2. Melakukan pukulan kilas & lob sekurang-kurangnya 6 pukulan tepat dari 10 percubaan

Persediaan Guru

  1. Bulu tangkis
  2. Raket
  3. Wisel

Penerapan Nilai

Keyakinan, mematuhi peraturan, berhati-hati

Aktiviti

  1. Tunjuk cara pukulan kilas & lob oleh guru
  2. Pelajar melakukan pukulan kilas & lob dengan bulu tangkis secara berpasangan
  3. Permainan kecil secara berpasangan menggunakan kemahiran yang telah diajar

Refleksi

Pelajar dapat melakukan kemahiran pukulan kilas & lob dengan gaya yang betul

Pelajar dapat melakukan setiap kemahiran dengan baik mengikut arahan yang diberikan oleh guru

 

KEJOHANAN SUKAN TAHUNAN

SMK SERIAN KALI KE-47 

TEMPAT 

KOMPLEKS SUKAN SERIAN 

TARIKH 

03-05 JULAI 2012 

HARI

SELASA, RABU & KHAMIS