April 29, 2012

RPH PJK & BM (M17)

Mata Pelajaran 

Pendidikan Jasmani & Kesihatan  

Minggu/Waktu: 17/PJK

Tarikh 

23.04.2012/24.04.2012/25.04.2012/26.04.2012/27.04.2012

Hari/Masa/Kelas 

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M

Hari/Masa/Kelas 

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J 

Hari/Masa/Kelas

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I

Hari/Masa/Kelas 

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H 

Hari/Masa/Kelas 

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B 

Tajuk 

Bola Baling:

  1. Kemahiran mengelecek
  2. Kemahiran mengacah
  3. Kemahiran mengadang

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Melakukan lantunan sambil mengelecek secara dinamik dalam kawalan 8 ke 10 dari jarak 7 meter dan menghantar ke sasaran dengan tepat.
  2. Menyatakan otot- otot yang terlibat semasa melakukan fasa lakuan gelecek lantun.

Persediaan Guru 

Wisel, skitel, bola baling, jam randik

Penerapan Nilai 

Bekerjasama dan kesepaduan dalam pasukan serta mematuhi arahan guru

Aktiviti 

  1. Lakuan dinamik menggunakan bola secara berhalangan
  2. Melantunkan bola sambil mengelecek
  3. Permainan kecil dalam kumpulan

Refleksi 

Pelajar dapat melakukan setiap kemahiran dengan baik mengikut arahan yang diberikan oleh guru

Pelajar merasa seronok dengan aktiviti yang dilakukan


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

24.04.2012/Selasa

Masa: 12.50-2.00ptg 

Minggu/Tunjang 

17/Karangan

Bil Pelajar: 28/35

Tajuk 

Menulis pelbagai jenis ayat berdasarkan bahan rangsangan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan prediket

KBT 

Penjanaan idea, meneliti

Penerapan Nilai 

Rasional, tekun

Persediaan Guru 

Lembaran kerja 

Aktiviti 

Pelajar membina ayat daripada maklumat yang telah dicatat

Refleksi

Pelajar masih perlu dibimbing oleh guru semasa menyiapkan latihan

Guru memantau tugasan pelajar dan membimbing


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

26.04.2012/Khamis

Masa: 2.35-3.45ptg 

Minggu/Tunjang 

17/Tatabahasa

Bil Pelajar: 32/35

Tajuk

Pelbagai (berdasarkan petikan buku Bacalah Sayang)

Menjalankan PBS/Kemahiran Menulis

Hasil Pembelajaran:

Pelajar dapat:

  1. Menguasai kemahiran menulis ayat yang lebih gramatis secara berperingkat
  2. Memantapkan kemahiran menulis ayat

Sistem Bahasa 

Kata Sendi Nama

KBT

Meramal, membuat kesimpulan

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab, kerajinan

Persediaan Guru 

Buku teks Bacalah Sayang, lembaran kerja individu

Aktiviti 

Menjawab soalan berdasarkan bahan yang disediakan oleh guru

Refleksi 

Guru memantau tugasan pelajar dan membimbing


 


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

27.04.2012/Jumaat

Masa: 2.00-3.10ptg 

Minggu/Tunjang 

16/KOMSAS

Bil Pelajar: 28/35

Tajuk 

Tukang Lama

Genre 

Cerpen

Hasil Pembelajaran:

Fokus utama:

Menulis kesimpulan tentang tajuk perbincangan berdasarkan satu pandangan tertentu

Fokus sampingan:

Menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada 

Objektif 

Pada akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis, ciri, tema, persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran tentang cerpen
  2. Menyatakan maklumat untuk tujaan tertentu

Sistem Bahasa 

Kata kerja, kata penegas

Ilmu  

Pendidikan islam, matematik, pendidikan moral

Penerapan Nilai 

Kesabaran, kegigihan, kerajinan

KBT 

Meneliti, mencirikan

Persediaan Guru 

Buku antologi Kasut Kelopak Jantung

Aktiviti

Membaca cerpen, menyalin nota, latihan pengukuhan

Refleksi

Pelajar masih perlu dibimbing oleh guru semasa menyiapkan latihan

Guru memberi pujian dan dorongan kepada pelajar

1 comment: