February 18, 2012

RPH PJK & BM (M7)

Mata Pelajaran 

Pendidikan Jasmani & Kesihatan  

Minggu/Waktu: 7/PJK

Tarikh 

13.02.2012/14.02.2012/15.02.2012/16.02.2012/17.02.2012

Hari/Masa/Kelas 

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M

Hari/Masa/Kelas 

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J

Hari/Masa/Kelas

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I

Hari/Masa/Kelas 

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B

Tajuk 

Merejam Lembing:

  1. Gaya rejaman
  2. Teknik pegangan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan dengan baik teknik semasa melakukan rejaman
  2. Melakukan rejaman dengan teknik yang betul dan sempurna sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan
  3. Melakukan rejaman dengan yakin dan bersungguh-sungguh

Persediaan Guru 

Wisel, pita ukur, lembing, kon

Penerapan Nilai 

Kerjasama, tanggungjawab, interaksi

Aktiviti 

Pelajar melakukan aktiviti mengikut arahan guru:

  1. Teknik pegangan
  2. Fasa persediaan
  3. Fasa lari landas
  4. Fasa rejaman
  5. Fasa ikut lajak

Refleksi

Guru membuat ulasan hasil aktiviti yang telah dijalankan

Pelajar seronok melakukan aktiviti dan digalakkan untuk menyertai acara merejam lembing di peringkat sekolah


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

14.01.2012/Selasa

Masa: 12.50-2.00ptg

Minggu/Tunjang 

7/Karangan

Bil Pelajar: 32/35

Tajuk 

Memindahkan maklumat dan membina ayat berdasarkan bahan rangsangan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menulis/membina 5 ayat berdasarkan bahan yang diberikan
  2. Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

KBT

Menghubungkaitkan, menilai

Penerapan Nilai

Kerjasama, keberanian

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja individu

Aktiviti 

Penerangan, latihan pengukuhan

Refleksi 

Pelajar yang kurang mahir perlu dibimbing oleh guru

Guru memberikan komen tentang pengajaran


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

16.02.2012/Khamis

Masa: 2.00-3.10ptg

Minggu/Tunjang 

7/Tatabahasa

Bil Pelajar: 33/35

Sistem Bahasa 

Imbuhan 'be, ber, mem, men'

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu
  2. Menyaring maklumat mengikut klasifikasi

KBT

Mencirikan, mengimbas kembali

Penerapan Nilai

Berterima kasih, berusaha dengan gigih

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja/latihan

Aktiviti 

Penerangan, latihan pengukuhan individu

Refleksi 

Guru membuat membuat rumusan keseluruhan

Pelajar perlu dibimbing oleh guru ketika menyiapkan latihan yang diberikan


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

17.02.2012/Jumaat

Masa: 2.35-3.45ptg

Minggu/Tunjang 

7/KOMSAS

Bil Pelajar: 34/35

Tajuk 

Pantun Empat Kerat (Agama)

Genre

Pantun

Hasil Pembelajaran:

Fokus utama:

Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.

Fokus sampingan:

Membaca lancar/kuat pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca

Objektif

Pada akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:

  1. Membaca pantun dengan 70 peratus sebutan dan intonasi yang betul
  2. Mencari dan menulis maksud setiap rangkap pantun dengan betul

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi, kosa kata

Ilmu  

Pendidikan Islam, peraturan sosial

Penerapan Nilai 

Tanggungjawab, kerjasama

KBT

Mencirikan, kemahiran berfikir

Persediaan Guru 

Buku teks KOMSAS, lembaran kerja

Aktiviti

Pelajar meneliti dan membaca pantun yang dinyatakan

Pelajar memberikan maksud frasa-frasa dalam rangkap pantun

Guru memantau sambil memberikan bimbingan

Refleksi 

Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan

No comments:

Post a Comment