July 10, 2014

RPH PJK & PSK M27

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:27/KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA
Tarikh
30.06.2014/01.07.2014/02.07.2014/03.07.2014/04.07.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (2.30-3.30 ptg/1K) /(4.00-5.00 ptg/1H)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (3.00-4.00 ptg/1G)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (2.30-3.30ptg/1I) / (4.00-5.00 ptg/1B)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (3.00-4.00 ptg/1N) /(4.00-5.00 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.20-5.00 ptg) 1L 
Tajuk
Kesihatan Diri Dan Keluarga – Malnutrisi:
1.         Definisi
2.        Jenis Penyakit
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Mengetahui maksud perkataan malnutrisi
2.        Menyenaraikan jenis-jenis penyakit akibat malnutrisi
3.        Menyedari kepentingan pemakanan seimbang diet
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, keratan akhbar, lembaran kerja
Penerapan Nilai
Kerjasama, menghargai diri
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar mendapat diet yang seimbang setiap hari
Aktiviti
1.         Penerangan oleh guru -  gambar/ keratan akhbar
2.        Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan makanan : karbohidrat, protein, lemak, garam mineral, vitamin, air dan pelawas
3.        Setiap kumpulan mencari jenis –jenis penyakit akibat malnutrisi kelas makanan yang ditetapkan
4.        Pembentangan kumpulan
5.        Perbincangan seluruh kelas
Refleksi
Guru membuat ulasan hasil perbincangan kelas
Pelajar digalakkan mengamalkan pemakanan seimbang dalam kehidupan seharian

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
03.07.2014/Khamis
Bil Pelajar: 26/26
Minggu/Tema
27/Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk
Adat Resam Dan Pantang Larang Pelbagai Kaum:
·         Kaum Iban, Kadazandusun
-           Adat Perkahwinan, Adat Kelahiran, Adat Kematian
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
2.        Mengamalkan adat resam dalam kehidupan harian
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, artikel, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Menghargai, bertimbang rasa
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Mengumpul maklumat berdasarkan gambar – menyenaraikan adat resam yang diamalkan
Refleksi
Guru merumuskan pandangan yang dikemukakan oleh pelajar
Pelajar dapat melibatkan diri dalam usaha meneruskan adat resam


MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
04.07.2014/Jumaat
Bil Pelajar: 18/26
Minggu/Tema
27/Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk
Adat Resam Dan Pantang Larang Pelbagai Kaum:
·         Kaum Iban, Kadazandusun
-           Adat Perkahwinan, Adat Kelahiran, Adat Kematian
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
2.        Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, artikel, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bekerjasama, prihatin
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Mengumpul maklumat melalui artikel – menyatakan pantang larang dan adat resam yang
                mesti dipatuhi setiap hari
Refleksi
Guru membimbing pelajar semasa aktiviti dijalankan
Pelajar dapat menerapkan nilai-nilai murni dalam diri









RPH PJK & PSK M26

AKTIVITI
KARNIVAL SUKAN & PERMAINAN
SMK SERIAN
KALI KE 49
TARIKH
23-26 JUN 2014
27 JUN 2014 (CUTI PERISTIWA)
TEMPAT
PADANG SEKOLAH SMK SERIAN


RPH PJK & PSK M25

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:25/KEMAHIRAN SUKAN
Tarikh
16.06.2014/17.06.2014/18.06.2014/19.06.2014/20.06.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1K) /(5.10-6.20 ptg/1H)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10 ptg/1G)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg/1I) / (5.10-6.20 ptg/1B)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-5.10 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (5.10-6.20 ptg) 1L 
Tajuk
Kemahiran Sukan - Ping Pong:
1.         Pukulan Pepat
2.        Pukulan Kilas
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Menyatakan cara melakukan pukulan pepat dan pukulan kilas dengan betul
2.        Melakukan pukulan pepat dan pukulan kilas sekurang-kurangnya 6 daripada 10 percubaan
3.        Menonjolkan bakat dalam diri individu
Persediaan Guru
Bola, bet, meja, jaring, wisel, net, kad skor
Penerapan Nilai
Berhati-hati, berdisiplin
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah bermain ping pong
Aktiviti
1.         Pelajar melihat dan memahami carta gambar cara-cara melakukan pukulan pepat & pukulan kilas
2.        Tunjuk cara melakukan pukulan pepat & kilas oleh guru
3.        Pelajar melakukan pukulan pepat secara berpasangan
4.       Pelajar melakukan pukulan kilas ke dinding secara individu
5.        Guru membetulkan kesilapan pelajar
Refleksi
Guru dan pelajar berbincang secara kelas tentang kemahiran yang dipelajari
Pelajar digalakkan bermain ping pong pada masa lapang


MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
19.06.2014/Khamis
Bil Pelajar: 26/26
Minggu/Tema
25/Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk
Adat Resam Dan Pantang Larang Pelbagai Kaum:
·         Kaum Melayu, Cina, India
-           Adat Perkahwinan, Adat Kelahiran, Adat Kematian
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
2.        Mengamalkan adat resam dalam kehidupan harian
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, artikel, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, bersyukur
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Mengumpul maklumat berdasarkan gambar – membuat perbandingan tentang adat resam
Refleksi
Guru membuat kesimpulan keseluruhan tajuk
Pelajar dapat menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam




MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
20.06.2014/Jumaat
Bil Pelajar: 22/26
Minggu/Tema
25/Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk
Adat Resam Dan Pantang Larang Pelbagai Kaum:
·         Kaum Melayu, Cina, India
-           Adat Perkahwinan, Adat Kelahiran, Adat Kematian
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
2.        Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, artikel, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Menghormati, kasih sayang
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Mengumpul maklumat melalui gambar -  mencari perbezaan dan persamaan adat resam
Refleksi
Guru membimbing pelajar semasa aktiviti dijalankan
Pelajar dapat menerima pelbagai adat resam dalam kehidupan