October 21, 2014

RPH PJK & PSK M29

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:29/KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN
Tarikh
14.07.2014/15.07.2014/16.07.2014/17.07.2014/18.07.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (2.30-3.30 ptg/1K) /(4.00-5.00 ptg/1H)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (3.00-4.00 ptg/1G)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (2.30-3.30ptg/1I) / (4.00-5.00 ptg/1B)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (3.00-4.00 ptg/1N) /(4.00-5.00 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.20-5.00 ptg) 1L 
Tajuk
Kebersihan Dan Keselamatan Persekitaran
1.         Prinsip & Prosedur D.R.A.B.C
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Menerangkan cara melakukan prosedur D.R.A.B.C
2.        Menunjukkan cara perlakuan prosedur pertolongan cemas dengan berkesan
3.        Menyedari kepentingan pertolongan cemas dalam kehidupan seharian
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, poster, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bekerjasama, menyayangi diri
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah membaca atau melihat tentang kemalangan di rumah atau di sekolah
Aktiviti
1.         Penerangan oleh guru tentang prosedur pertolongan cemas
2.        Guru menunjukkan cara melakukan D.R.A.B.C
3.        Pelajar dibahagikan kepada kumpulan – diberi situasi kemalangan – memerlukan prosedur D.R.A.B.C
4.       Pelajar menjawab soalan/lembaran kerja berkaitan D.R.A.B.C
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja setiap kumpulan
Pelajar dapat mengaplikasikan kemahiran tersebut dalam kehidupan seharian

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
17.07.2014/Khamis
Bil Pelajar: 25/26
Minggu/Tema
29/Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk
Adat Resam Dan Pantang Larang Pelbagai Kaum:
-           Keunikan Kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
2.        Berupaya menyesuaikan diri dengan kepelbagaian adat resam dan pantang larang
3.        Menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, artikel, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Berbangga, rasional
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Mencari maklumat/mengkaji asal – usul adat resam dan pantang larang pelbagai kaum – kongsi
                hasil dapatan kumpulan bersama rakan sekelas
Refleksi
Guru membimbing pelajar semasa menyiapkan aktiviti/latihan
Pelajar dapat melibatkan diri dalam usaha meneruskan adat resam dan pantang larang pelbagai kaum

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
18.07.2014/Jumaat
Bil Pelajar: /26
Minggu/Tema
29/Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk
Adat Resam Dan Pantang Larang Pelbagai Kaum:
-           Keunikan Kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.    Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
2.   Berupaya menyesuaikan diri dengan kepelbagaian adat resam dan pantang larang
3.   Menerima adat resam dan dan pantang larang pelbagai kaum
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, artikel, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Menghormati, keyakinan
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Mencari maklumat adat resam dan pantang larang pelbagai kaum – menjelaskan secara ringkas
                 adat resam dan pantang larang yang diamalkan. (eg: adat resam yang diamalkan oleh keluarga
                 Teoh sewaktu sambutan Tahun Baru Cina
Refleksi
Guru meminta pelajar supaya tidak melanggar adat resam dan pantang larang
Pelajar dapat menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang











No comments:

Post a Comment