March 16, 2013

RPH PJK & PSK M12

MINGGU 12

KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG
MSSM BAHAGIAN SAMARAHAN

TARIKH: 18.03.2013 SEHINGGA 21.03.2013
TEMPAT: STADIUM SAMARAHAN
Mata Pelajaran
Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Minggu/Waktu:  12/PjK
Tarikh
22.03.2013
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1G/1H
Tajuk
Kekuatan Otot:
  1. Definisi
  2. Aktiviti latihan
Hasil Pembelajaran
Pelajr dapat:
  1. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga aspek keselamatan dalam melakukan aktiviti kekuatan otot secara berkumpulan
  2. Melakukan dua aktiviti kekuatan otot
  3. Menimbulkan rasa gembira semasa melakukan aktiviti kumpulan
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melakukan aktiviti naik turun bangku dan bangkit tubi di peringkat sekolah rendah
Persediaan Guru
Nota, gambar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Tolong-menolong
Aktiviti
Penerangan guru dan tunjuk cara (eg: bangkit tubi)
Pelajar melakukan aktiviti yang telah ditunjukkan di bawah pengawasan guru
Refleksi







RPH PJK & PSK M11

Mata Pelajaran
Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Minggu/Waktu:  11/PK
Tarikh
11.03.2013/12.03.2013/13.03.2013/14.03.2013/15.03.2013
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 1M/1B
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10ptg) 1K
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg/4.35-5.10ptg) 1L/1I
Hari/Masa/Kelas
Khamis (5.10-6.25ptg) 1J
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1G/1H
Tajuk
Kemahiran Bola Sepak
1.         Undang-undang dan peraturan
2.        Aspek keselamatan
Hasil Pembelajaran
Pelajr dapat:
1.        Menyatakan dan menyenaraikan undang-undang, peraturan dan aspek keselamatan dalam permainan bola sepak
2.        Mengaplikasikan peraturan dan aspek keselamatan dalam permainan bola sepak dengan betul
3.        Bermain bersungguh-sungguh dan yakin
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar telah mengetahui kemahiran asas permainan bola sepak dan pernah menonton pertandingan bola sepak
Persediaan Guru
Nota, gambar, lembaran kerja (menjalankan aktiviti pbs)
Penerapan Nilai
Berkeyakinan, mengikut arahan
Aktiviti
Melihat gambar situasi, guru bersoal jawab dengan pelajar:-
·   Penerangan ringkas yang melibatkan isyarat dan syarat seperti:
1.         Padang
2.        Balingan masuk
3.        Tendangan terus
4.    Tendangan bebas tidak terus
Refleksi
Guru memberikan penjelasan berkenaan aktiviti yang dijalankan
Pelajar dinasihatkan untuk mencari input melalui penerokaan ke laman web, teori berkenaan peraturan dan aspek keselamatan



Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2K
Tarikh/Hari
13.03.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tema
11/Hidup Bermasyarakat
Bil Pelajar: 28/34
Tajuk
Pemupukan Semangat Kekitaan
1.        Kebajikan
2.        Keselamatan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti  masalah yang berlaku di kawasan setempat
2.        Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat
3.        Peka terhadap isu dan masalah berkaitan kesejahteraan masyarakat
Persediaan Guru
Buku teks, buku kerja, keratin akhbar/gambar
Penerapan Nilai
Toleransi, belas kasihan
Aktiviti
Penerangan, melengkapkan carta/gambar yang disediakanoleh guru
Refleksi
Guru membimbing pelajar ketika menjayakan aktiviti
Pelajar memberikan maklum balas dan mengikut arahan guru

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2N
Tarikh/Hari
14.03.2013/Khamis
Masa: 3.25-4.35ptg
Minggu/Tema
11/Hidup Bermasyarakat
Bil Pelajar: 31/32
Tajuk
 Pemupukan Semangat Kekitaan
1.        Kebajikan
2.        Keselamatan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menyatakan kepentingan menjaga kebajikan anggota masyarakat
2.        Menghulurkan bantuan kepada anggato masyarakat yang memerlukan
3.        Prihatin terhadap isu dan masalah dalam masyarakat
Persediaan Guru
Buku teks, buku kerja, artikel/gambar
Penerapan Nilai
Prihatin, bertanggungjawab
Aktiviti
Penerangan, mengumpulkan keratan akhbar/majalah yang memaparkan semangat kekitaan pada kertas yang disediakan guru agar kelihatan menarik
Refleksi
Guru memantau aktiviti/gerak kerja berpasangan yang dijalankan
Pelajar mempamerkan hasil kerja bersama pasangan kepada kelas










RPH PJK & PSK M10

Mata Pelajaran
Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Minggu/Waktu:  10/PjK
Tarikh
04.03.2013/05.03.2013/06.03.2013/07.03.2013/08.03.2013
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 1M/1B
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10ptg) 1K
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg/4.35-5.10ptg) 1L/1I
Hari/Masa/Kelas
Khamis (5.10-6.25ptg) 1J
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1G/1H
Tajuk
Perlaksanaan Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK)
                                      (sambungan)
Hasil Pembelajaran
Instrumen yg digunakan utk mendapatkan maklumat murid:
  1. Memfokus kepada setiap orang murid
  2. Menentukan status semasa murid
  3. Memotivasikan murid
Persediaan Guru
  1. Borang Ujian SEGAK
  2. Jam randik
  3. Wisel
Penerapan Nilai
Berdisiplin, bersungguh-sungguh & mengikut arahan
Aktiviti
Komponen Kecergasan / Kelenturan:
  1. Tekan tubi
  2. Rengkuk tubi separa
  3. Naik turun bangku
Refleksi
Pelajar memberi maklum balas semasa ujian dijalankan



Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2K
Tarikh/Hari
06.03.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tema
10/Hidup Bermasyarakat
Bil Pelajar: 31/33
Tajuk
Pemupukan Semangat Kekitaan
1.        Perpaduan
2.        Permuafakatan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan
2.        Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat
3.        Peka terhadap isu dan masalah berkaitan kesejahteraan masyarakat
Persediaan Guru
Buku teks, buku kerja, artikel/sajak ringkas
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, menghayati
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, aktiviti mendeklamasikan sajak yang disediakan guru
Refleksi
Guru membimbing pelajar ketika menjayakan aktiviti dihadapan kelas
Pelajar memberikan maklum balas dan mengikut arahan guru

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2N
Tarikh/Hari
07.03.2013/Khamis
Masa: 3.25-4.35ptg
Minggu/Tema
10/Hidup Bermasyarakat
Bil Pelajar: 30/32
Tajuk
 Pemupukan Semangat Kekitaan
1.        Perpaduan
2.        Permuafakatan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan
2.        Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat
3.        Peka terhadap isu dan masalah berkaitan kesejahteraan masyarakat
Persediaan Guru
Buku teks, buku kerja, artikel/gambar
Penerapan Nilai
Bekerjasama, bersatu padu
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, gerak kerja kumpulan berdasarkan artikel yg disediakan guru
Refleksi
Guru membuat rumusan keseluruhan topik
Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan rakan sekelas