January 27, 2011

PJK & PSV (Minggu 4)

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh

24.01.2011/25.01.2011/26.01.2011/27.01.2011/28.01.2011

Hari/Masa/Kelas

Isnin (3.25-4.35pm /5.10-6.20pm) / 2M & 2E

Hari/Masa/Kelas

Selasa (3.25-4.35pm /5.10-6.20pm) / 2G & 2D

Hari/Masa/Kelas

Rabu (3.25-4.35pm /4.35-5.45pm) / 2H & 2J

Hari/Masa/Kelas

Khamis (3.25-4.35pm /4.35-5.45pm) / 2K & 2L

Hari/Masa/Kelas

Jumaat (4.00-5.10pm /5.10-6.20pm) / 2B & 2N

Minggu/Waktu

M4 / Pendidikan Jasmani

Tajuk Pembelajaran

Kekuatan Otot/Kaedah Latihan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui dan memahami kaedah latihan kekuatan otot
  2. Melakukan aktiviti kekuatan otot dengan berkesan
  3. Mengaitkan kekuatan otot dengan kesihatan dan kecergasan

Persediaan Guru

Bola, wisel dan kon

Aktiviti

Aktiviti tambah beban: Menjaring 3 biji bola tanpa berhenti

  1. Permainan bola sepak (L)
  2. Permainan bola jaring (P)

Nilai

Bekerjasama dan bertanggungjawab

Refleksi

 

Rancangan Pengajaran Harian (PSV)

Tarikh

26.01.2011

Hari/Masa

Isnin / (2.00-3.10pm)

Kelas

2I

Minggu/Tema

M4 / Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Perpaduan Dalam Keluarga:

  1. Sambutan Hari Khas Keluarga
  2. Berkongsi Suka Duka

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga
  2. Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga
  3. Menjalin kasih sayang

Persediaan Guru

Lembaran kerja, keratan akhbar

Aktiviti

Perbincangan, menyalin nota & lakonan

Nilai

Menghormati & menghargai

Refleksi

 


 


 


 


 

January 23, 2011

PJK & PSK (Minggu 3)

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh 

17.01.2011 / 18.01.2011 / 19.01.2011 / 20.01.2011 / 21.01.2011 

Hari/Masa/Kelas  

Isnin (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm) / 2M & 2E 

Hari/Masa/Kelas 

Selasa (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm) / 2G & 2D 

Hari/Masa/Kelas 

Rabu (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2H & 2J

Hari/Masa/Kelas 

Khamis (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2K & 2L 

Hari/Masa /Kelas 

Jumaat (4.00-5.10pm / 5.10-6.20pm) / 2B & 2N 

Minggu/Waktu 

M3 / Pendidikan Jasmani 

Tajuk Pembelajaran 

Daya Tahan Otot (Aktiviti & Faedah Latihan)

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Membincangkan kaedah & faedah latihan daya tahan otot
  2. Melakukan aktiviti daya tahan otot dengan berkesan
  3. Menyedari kepentingan lakuan aktiviti yang dijalankan

Persediaan Guru 

Wisel,skitel,carta otot-otot,bola

Aktiviti

Pelajar melakukan aktiviti:

  1. Bangkit tubi
  2. Lari ulang-alik
  3. Lompat bintang
  4. Tekan tubi

Nilai 

Bekerjasama dan bertanggungjawab 

Refleksi 

80% pelajar melakukan kemahiran yang diarahkan guru dengan cara yang betul

20% pelajar tidak mematuhi arahan guru semasa aktiviti dijalankan

Rancangan Pengajaran Harian (PSV)

Tarikh 

18.01.2011  

Hari/Masa 

Isnin / (2.00-3.10pm) 

Kelas 

2I 

Minggu/Tema 

M3 / Hubungan Kekeluargaan 

Tajuk 

Perpaduan Dalam Keluarga:

  1. Sambutan Hari Khas Keluarga
  2. Berkongsi Suka Duka 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga
  2. Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga
  3. Menjalin kasih sayang

Persediaan Guru 

Lembaran kerja, keratan akhbar 

Aktiviti

Perbincangan, menyalin nota & lakonan 

Nilai

Menghormati & menghargai  

Refleksi 

P&P dijalankan pada Minggu Ke-4 

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh 

22.01.2011/(Sekolah Ganti) 

Hari/Masa/Kelas  

Sabtu (3.25-4.35pm /5.10-6.20pm)/2M & 2E 

Minggu/Waktu 

M3 / Pendidikan Jasmani 

Tajuk Pembelajaran

Daya Tahan Otot (Langkah Keselamatan) 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan langkah-langkah keselamatan yang diambil kira dalam melaksanakan aktiviti daya tahan otot
  2. Menunjukkan sikap menjaga keselamatan diri semasa aktiviti 

Persediaan Guru 

Kad manila, keratan akhbar & lembaran kerja

Aktiviti  

Perbincangan & pelajar membentangkan hasil tugasan kumpulan 

Nilai 

Berkeyakinan & bekerjasama 

Refleksi 

60% pelajar memberikan maklumbalas terhadap penerangan & arahan guru

40% pelajar memerlukan bimbingan guru untuk melakukan aktiviti kumpulan


 


 


 


 


 


 

January 17, 2011

RPH M1/M2: PJK & PSV Tingkatan 2

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh 

10.01.2011 / 11.01.2011 / 12.01.2011 / 13.01.2011 / 14.01.2011

Hari/Masa/Kelas

Isnin (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm )/ 2M & 2E 

Hari/Masa/Kelas

Selasa (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm) / 2G & 2D

Hari/Masa/Kelas

Rabu (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2H & 2J 

Hari/Masa/Kelas

Khamis (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2K & 2L 

Hari/Masa /Kelas

Jumaat (4.00-5.10pm / 5.10-6.20pm) / 2B & 2N 

Minggu/Waktu

M2 / Pendidikan Jasmani

Tajuk Pembelajaran

Kecergasan fizikal - Daya Tahan Kardiovaskular:

Daya tahan kardiovaskular bermaksud kecekapan jantung,salur darah dan sistem pernafasan untuk membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan pada jangka masa

yang panjang semasa latihan 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  • Melakukan sekurang-kurangnya satu aktiviti daya tahan kardiovaskular dengan kaedah yang betul.


 

  • Mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang terdapat dalam latihan par course

    dan latihan fartlek.

Persediaan Guru

Wisel,kon

Aktiviti  

Latihan par course & latihan fartlek

Nilai 

Bekerja sama, berdisiplin & yakin diri

Refleksi

90% pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan

10% pelajar tidak mematuhi arahan guru semasa aktiviti dijalankan

Rancangan Pengajaran Harian (PSV)

Tarikh

10.01.2011

Hari/Masa

Isnin / (2.00-3.10pm)

Kelas

2I 

Minggu/Tema

M2 / Pencapaian Kendiri

Tajuk

Kecemerlangan Diri:

  • Kemahiran Berkomunikasi
  • Kemahiran Membuat Refleksi

Hasil Pembelajaran

  • Mengenal pasti kemahiran-kemahiran berkomunikasi
  • Menghargai cara berkomunikasi yang berkesan

Persediaan Guru

Kad manila, alat tulis & lembaran kerja 

Aktiviti

  • Meneliti perasaan dan mengecam nada suara & membuat rumusan
  • Berhubungan secara aktif antara rakan sekelas

Nilai

Berani, yakin diri & menghormati

Refleksi

70% pelajar mampu memberikan maklumat & memberikan maklumbalas ketika perhubungan dua hala

30% pelajar tidak dapat memberikan maklumbalas yang dikehendaki guru

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh

03.01.2011 / 04.01.2011 / 05.01.2011 / 06.01.2011 / 07.01.2011

Hari/Masa/Kelas

Isnin (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm )/ 2M & 2E

Hari/Masa/Kelas

Selasa (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm) / 2G & 2D

Hari/Masa/Kelas

Rabu (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2H & 2J

Hari/Masa/Kelas

Khamis (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2K & 2L

Hari/Masa/Kelas

Jumaat (4.00-5.10pm / 5.10-6.20pm) / 2B & 2N 

Minggu/Waktu

M1 / Pendidikan Kesihatan

Tajuk Pembelajaran 

Kecergasan fizikal - Daya Tahan Kardiovaskular:

Daya tahan kardiovaskular bermaksud kecekapan jantung,salur darah dan sistem pernafasan untuk membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan pada jangka masa

yang panjang semasa latihan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  • Menyatakan langkah-langkah keselamatan dalam melaksanakan aktiviti daya tahan kardiovaskular.
  • Menyatakan maksud daya tahan kardiovaskular, latihan par course dan latihan fartlek

Persediaan Guru

Kad manila & lembaran kerja

Aktiviti  

Perbincangan & menyalin nota

Nilai 

Bekerja sama, berdisiplin & bersyukur

Refleksi

70% pelajar memberi tindak balas dan kerjasama semasa proses P&P berlangsung

30% pelajar memerlukan bantuan guru untuk menjawab soalan latihan yang diberikan oleh guru

Rancangan Pengajaran Harian (PSV)

Tarikh 

04.01.2011  

Hari/Masa

Isnin / (2.00-3.10pm)

Kelas

2I

Minggu/Tema

M1 / Pencapaian Kendiri

Tajuk

Kecemerlangan Diri:

  • Pendidikan
  • Perwatakan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri kecemerlangan diri
  • Membuat refleksi untuk kejayaan diri

Persediaan Guru

Kad manila, alat tulis & lembaran kerja

Aktiviti

  • Membincangkan usaha untuk menjayakan kecemerlangan diri
  • Menghasilkan akujanji tentang kecemerlangan diri

Nilai

Yakin diri, bekerjasama

Refleksi

60% pelajar dapat mewujudkan azam dalam diri untuk bertanggungjawab memajukan diri

40% pelajar dibimbing oleh guru untuk menghasilkan akujanji


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RPH M1/M2: PJK & PSV Tingkatan 2

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh 

10.01.2011 / 11.01.2011 / 12.01.2011 / 13.01.2011 / 14.01.2011

Hari/Masa/Kelas

Isnin (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm )/ 2M & 2E 

Hari/Masa/Kelas

Selasa (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm) / 2G & 2D

Hari/Masa/Kelas

Rabu (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2H & 2J 

Hari/Masa/Kelas

Khamis (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2K & 2L 

Hari/Masa /Kelas

Jumaat (4.00-5.10pm / 5.10-6.20pm) / 2B & 2N 

Minggu/Waktu

M2 / Pendidikan Jasmani

Tajuk Pembelajaran

Kecergasan fizikal - Daya Tahan Kardiovaskular:

Daya tahan kardiovaskular bermaksud kecekapan jantung,salur darah dan sistem pernafasan untuk membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan pada jangka masa

yang panjang semasa latihan 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  • Melakukan sekurang-kurangnya satu aktiviti daya tahan kardiovaskular dengan kaedah yang betul.


 

  • Mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang terdapat dalam latihan par course

    dan latihan fartlek.

Persediaan Guru

Wisel,kon

Aktiviti  

Latihan par course & latihan fartlek

Nilai 

Bekerja sama, berdisiplin & yakin diri

Refleksi

90% pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan

10% pelajar tidak mematuhi arahan guru semasa aktiviti dijalankan

Rancangan Pengajaran Harian (PSV)

Tarikh

10.01.2011

Hari/Masa

Isnin / (2.00-3.10pm)

Kelas

2I 

Minggu/Tema

M2 / Pencapaian Kendiri

Tajuk

Kecemerlangan Diri:

  • Kemahiran Berkomunikasi
  • Kemahiran Membuat Refleksi

Hasil Pembelajaran

  • Mengenal pasti kemahiran-kemahiran berkomunikasi
  • Menghargai cara berkomunikasi yang berkesan

Persediaan Guru

Kad manila, alat tulis & lembaran kerja 

Aktiviti

  • Meneliti perasaan dan mengecam nada suara & membuat rumusan
  • Berhubungan secara aktif antara rakan sekelas

Nilai

Berani, yakin diri & menghormati

Refleksi

70% pelajar mampu memberikan maklumat & memberikan maklumbalas ketika perhubungan dua hala

30% pelajar tidak dapat memberikan maklumbalas yang dikehendaki guru

Rancangan Pengajaran Harian (PJK)

Tarikh

03.01.2011 / 04.01.2011 / 05.01.2011 / 06.01.2011 / 07.01.2011

Hari/Masa/Kelas

Isnin (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm )/ 2M & 2E

Hari/Masa/Kelas

Selasa (3.25-4.35pm / 5.10-6.20pm) / 2G & 2D

Hari/Masa/Kelas

Rabu (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2H & 2J

Hari/Masa/Kelas

Khamis (3.25-4.35pm / 4.35-5.45pm) / 2K & 2L

Hari/Masa/Kelas

Jumaat (4.00-5.10pm / 5.10-6.20pm) / 2B & 2N 

Minggu/Waktu

M1 / Pendidikan Kesihatan

Tajuk Pembelajaran 

Kecergasan fizikal - Daya Tahan Kardiovaskular:

Daya tahan kardiovaskular bermaksud kecekapan jantung,salur darah dan sistem pernafasan untuk membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan pada jangka masa

yang panjang semasa latihan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  • Menyatakan langkah-langkah keselamatan dalam melaksanakan aktiviti daya tahan kardiovaskular.
  • Menyatakan maksud daya tahan kardiovaskular, latihan par course dan latihan fartlek

Persediaan Guru

Kad manila & lembaran kerja

Aktiviti  

Perbincangan & menyalin nota

Nilai 

Bekerja sama, berdisiplin & bersyukur

Refleksi

70% pelajar memberi tindak balas dan kerjasama semasa proses P&P berlangsung

30% pelajar memerlukan bantuan guru untuk menjawab soalan latihan yang diberikan oleh guru

Rancangan Pengajaran Harian (PSV)

Tarikh 

04.01.2011  

Hari/Masa

Isnin / (2.00-3.10pm)

Kelas

2I

Minggu/Tema

M1 / Pencapaian Kendiri

Tajuk

Kecemerlangan Diri:

  • Pendidikan
  • Perwatakan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri kecemerlangan diri
  • Membuat refleksi untuk kejayaan diri

Persediaan Guru

Kad manila, alat tulis & lembaran kerja

Aktiviti

  • Membincangkan usaha untuk menjayakan kecemerlangan diri
  • Menghasilkan akujanji tentang kecemerlangan diri

Nilai

Yakin diri, bekerjasama

Refleksi

60% pelajar dapat mewujudkan azam dalam diri untuk bertanggungjawab memajukan diri

40% pelajar dibimbing oleh guru untuk menghasilkan akujanji