February 07, 2013

RPH PJK & PSK M6


Mata Pelajaran
Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Minggu/Waktu:  6/PK
Tarikh
04.02.2013/05.02.2013/06.02.2013/07.02.2013/08.02.2013
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 1M/1B
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1K/1I
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg) 1L
Hari/Masa/Kelas
Khamis (5.10-6.25ptg) 1J
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1G/1H
Tajuk
Daya Tahan Otot
1.       Definisi &
2.       Aktiviti Latihan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.       Menyatakan maksud dayat tahan otot dengan tepat
2.       Menyatakan otot pengerak utama yang terlibat dalam aktiviti dalam tahan otot
3.       Menyenaraikan aspek keselamatan yang perlu diambil kira semasa aktiviti dijalankan
Persediaan Guru
Buku teks, carta gambar otot, carta aktiviti, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bekerjasama, rasional
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melakukan aktiviti daya tahan otot semasa di sekolah rendah
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, menyiapkan lembaran kerja individu (eg: menamakan aktiviti pada gambar dan otot yang terlibat)
Refleksi
Guru membuat penilaian secara menyeluruh berdasarkan pencapaian pelajar
Pelajar membandingkan hasil prestasi kerja individu berdasarkan skor yang diperolehi

 

 

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2N
Tarikh/Hari
05.02.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tema
6/Hidup Bermasyarakat
Bil Pelajar: 26/32
Tajuk
Menghormati Hak Orang Lain
1.       Latar Belakang
Hasil Pembelajaran
 
Pelajar dapat:
1.       Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain
2.       Mengenal latar belakang rakan sebaya
3.       Bertolak ansur dalam pergaulan
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, lembaan kerja individu (jadual/carta)
Penerapan Nilai
Bertolak ansur, menghormati
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, gerak kerja berkumpulan (eg: menemuduga rakan sebaya & mengumpulkan butir-butir menarik, melengkapkan jadual yang disediakan oleh guru)
Refleksi
Guru membimbing pelajar semasa melakukan aktiviti/tugasan
Pelajar melaporkan hasil tugasan di hadapan kelas

 

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2K
Tarikh/Hari
07.01.2013/Khamis
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tema
6/Hidup Bermasyarakat
Bil Pelajar: 31/33
Tajuk
 Menghormati Hak Orang Lain
1.       Latar Belakang      
Hasil Pembelajaran
 
Pelajar dapat:
1.       Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain
2.       Mengenal latar belakang rakan sebaya
3.       Bertolak ansur dalam pergaulan
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, lembaan kerja individu (jadual/carta)
Penerapan Nilai
Sayang menyayangi, bekerjasama
Aktiviti
Penerangan, menyalin nota, gerak kerja berkumpulan (eg: menemuduga rakan sebaya & mengumpulkan butir-butir menarik, melengkapkan jadual yang disediakan oleh guru)
Refleksi
Guru membimbing pelajar semasa melakukan aktiviti/tugasan
Pelajar melaporkan hasil tugasan di hadapan kelas

 

 

 

 

 

 

February 06, 2013

RPH PJK & PSK M5


Mata Pelajaran
Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Minggu/Waktu:  5/PK
Tarikh
28.01.2013/29.01.2013/30.01.2013/31.01.2013/01.02.2013
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 1M/1B
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1K/1I
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg) 1L
Hari/Masa/Kelas
Khamis (5.10-6.25ptg) 1J
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 1G/1H
Tajuk
Kemahiran Bola Jaring
1.       Aspek Keselamatan & Undang-undang Permainan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.       Menyatakan aspek keselamatan dalam permainan bola jarring
2.       Mengaplikasikan aspek keselamatan dalam permainan
3.       Menanam rasa keyakinan semasa bermain
Persediaan Guru
Buku teks, bola jarring, lembaran kerja
Penerapan Nilai
Berdisiplin, yakin
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar sudah mengetahui semua kemahiran asas yang mudah dalam bola jaring
Aktiviti
Pelajar dibahagikan kepada kumpulan kecil :-
1.       Tajuk: Pakaian, peralatan, gelanggang & cuaca
2.       Berbincang dalam kumpulan tentang tajuk yang diberi dari segi aspek keselamatan
Refleksi
Guru memberi penjelasan berhubung aspek keselamatan & undang-undang
Pelajar digalakkan bermain bola jarring dengan semangat kesukanan

 

 

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2N
Tarikh/Hari
29.01.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tema
5/Hubungan Kekeluargaan
Bil Pelajar: 28/32
Tajuk
Perpaduan Dalam Keluarga
1.       Sokongan Anggota Keluarga
2.       Aktiviti Keluarga
Hasil Pembelajaran
 
Pelajar dapat:
1.       Menunjukkan sikap bertanggungjawab sebagai anggota keluarga
2.       Menjalin hubungan erat antara anggota keluarga
3.       Mengenal pasti konflik dalam keluarga
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, lembaran kerja
Penerapan Nilai
Menghormati, bersatu hati
Aktiviti
Membuat senarai semak dan melakukan refleksi diri
Refleksi
Guru membuat ulasan tentang keseluruhan topik
Pelajar membuat rumusan ringkas selepas aktiviti refleksi diri dengan bimbingan guru

 

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2K
Tarikh/Hari
31.01.2013/Khamis
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tema
5/Hubungan Kekeluargaan
Bil Pelajar: 30/33
Tajuk
Perpaduan Dalam Keluarga
1.       Sambutan Hari Khas Keluarga
2.       Berkongsi Suka Duka
Hasil Pembelajaran
 
Pelajar dapat:
1.          Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga
2.          Menghargai perpaduan dalam keluarga
3.          Mengamalkan kasih sayang antara anggota keluarga
Persediaan Guru
Buku teks, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bertimbang rasa, menghagai
Aktiviti
Menyediakan kad ucapan untuk ahli keluarga, menyalin nota
Refleksi
Guru memberi ulasan dan pandangan tentang hasil kerja pelajar
Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan kelas

 

Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
Tingkatan: 2K
Tarikh/Hari
02.02.2013/Sabtu
Masa: 11.40-12.40tghri
Minggu/Tema
5/Hubungan Kekeluargaan
Bil Pelajar: 20/33
Tajuk
Perpaduan Dalam Keluarga
1.        Sokongan Anggota Keluarga
2.        Aktiviti Keluarga
Hasil Pembelajaran
 
Pelajar dapat:
1.       Mengenal pasti sikap dan tanggungjawab anggota keluarga
2.       Mengenal pasti konflik dalam keluarga
3.       Menghargai dan menghormati anggota keluarga
Persediaan Guru
Buku teks, skrip lakonan ringkas, lembaran kerja
Penerapan Nilai
Berfikiran terbuka, bekerjasama
Aktiviti
Melakonkan situasi/perbualan/drama ringkas berdasarkan skrip yang disediakan oleh guru
Refleksi
Guru memberikan pandangan dan menambah maklumat yang berkaitan
Pelajar melibatkan diri sepanjang P&P