MATA PELAJARAN
|
PENDIDIKAN
JASMANI & KESIHATAN
|
MINGGU/TUNJANG:40/KEBERSIHAN
DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN
|
Tarikh
|
29.09.2014/30.09.2014/01.10.2014/02.10.2014/03.10.2014
|
|
Hari/Masa/Kelas
|
Isnin
(3.25-4.35 ptg/1G) /(5.10-6.20 ptg/1B)
|
|
Hari/Masa/Kelas
|
Selasa
(3.25-4.35 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1L)
|
|
Hari/Masa/Kelas
|
Rabu
(3.25-4.35 ptg/1J)
|
|
Hari/Masa/Kelas
|
Khamis
(4.00-4.5.10 ptg/1H) /(5.10-6.20 ptg/1K)
|
|
Hari/Masa/Kelas
|
Jumaat
(4.00-5.10 ptg) 1I
|
|
Tajuk
|
Keselamatan:
1.
Akta & Undang-undang
2.
Agensi Yang Berkaitan Dengan Pengguna
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menerangkan maksud akta dan undang-undang
2.
Menyenaraikan hak dan tanggungjawab pengguna
3.
Menjelaskan peranan dan tanggungjawab agensi yang
berkaitan dengan hal ehwal pengguna (FOMCA,
KPDN, Mahkamah Tribunal Tuntutan)
|
|
Persediaan
Guru
|
Buku teks, keratan akhbar, carta alir, majalah
pengguna, lembaran kerja individu
|
|
Penerapan
Nilai
|
Bertanggungjawab,
kesedaran
|
|
Pengalaman
Sedia Ada
|
Pelajar pernah melihat
atau membaca tentang gejala penipuan yang menjual barang-barang tiruan
|
|
Aktiviti
|
Pelajar melakukan aktiviti dalam kumpulan
kecil dan mengikut arahan guru:
·
Merujuk
pelbagai media, aktikel, keratan akhbar berkaitan hak pengguna
·
Mengumpul
maklumat
·
Setiap
kumpulan diberi satu kes kepenggunaan yang berbeza:
Cth 1: barangan lepas
tarikh luput, barangan tiruan, penipuan timbangan, perkhidmatan lepas jualan,
pembungkusan
|
|
Refleksi
|
Guru
membuat penilaian hasil kerja pelajar
Pelajar
disarankan mematuhi undang-undang dan menyanyikan lagu tema Hari Pengguna
bersama-sama
|
MATA PELAJARAN
|
PENDIDIKAN
SIVIK & KEWARGANEGARAAN
|
KELAS: 2K
|
Tarikh/Hari
|
01.09.2014/Rabu
|
Bil Pelajar: 31/31
|
Minggu/Tema
|
40/Cabaran Masa Depan
|
|
Tajuk
|
Bekerjasama Dan Bersatu
Padu Dalam Menghadapi Pelbagai Cabaran
1.
Peranan Malaysia & Keamanan Dunia
2.
Mencari Keamanan Negara & Dunia
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menjelaskan sumbangan Malaysia dalam mengekalkan keamanan dunia
2.
Menghargai keamanan negara & dunia
3.
Mengemukakan pandangan tentang senario negara dan dunia pada
masa akan datang
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, keratan akhbar/artikel, nota,
lembaran kerja
|
|
Penerapan Nilai
|
Bersungguh-sungguh, berkeyakinan
|
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat tentang peranan pertubuhan sukarela Malaysia yang membantu rakyat
negara lain
|
|
Refleksi
|
Guru merumuskan keseluruhan tajuk
Pelajar menyedari bahawa hubungan baik
yang dijalin dengan negara lain dapat menjamin keamanan sejagat &
kesejahteraan bersama
|
MATA PELAJARAN
|
PENDIDIKAN
SIVIK & KEWARGANEGARAAN
|
KELAS: 3N
|
Tarikh/Hari
|
02.10.2014/Khamis
|
Bil Pelajar: 26/26
|
Minggu/Tema
|
40/Cabaran Masa Depan
|
|
Tajuk
|
Memastikan Undang-undang
Kemanusiaan Antarabangsa Dipraktikkan
-
Perspektif
Kemanusiaan
-
Had-had
Dalam Konflik Bersenjata
-
Bantuan
Kemanusiaan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Prihatin terhadap masalah dan dilemma yang dihadapi oleh pihak
terlibat dalam konflik bersenjata
2.
Mengetahui peraturan asas dalam Undang-undang Kemanusiaan
Antarabangsa
Menghormati nyawa dan
maruah manusia
3.
Merancang projek berkaitan bantuan kemanusian yang diperlukan
4. Bersyukur dengan
keamanan dan keharmonian negara
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, nota ringkas, gambar, keratan akhbar, sajak/puisi
ringkas, lembaran kerja individu
|
|
Penerapan Nilai
|
Prihatin, bersyukur
|
|
Aktiviti
|
Penerangan,
perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth
1: Mencari rencana, keratan akhbar, majalah
tentang jenayah perang dalam konflik
bersenjata – sediakan dalam buku skrap
ringkas
Cth
2: Meneliti gambar – ceritakan perasaan/interpretasi
dalam bentuk sajak, lagu, puisi,
lukisan
|
|
Refleksi
|
Guru
membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar
dapat meneladani apa yang dilakukan untuk perjuangkan kebenaran
|
MATA PELAJARAN
|
PENDIDIKAN
SIVIK & KEWARGANEGARAAN
|
KELAS: 3K
|
Tarikh/Hari
|
03.10.2014/Jumaat
|
Bil Pelajar: 18/21
|
Minggu/Tema
|
40/Cabaran Masa Depan
|
|
Tajuk
|
Memastikan Undang-undang
Kemanusiaan Antarabangsa Dipraktikkan
-
Perspektif
Kemanusiaan
-
Had-had
Dalam Konflik Bersenjata
-
Bantuan
Kemanusiaan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1.
Prihatin terhadap masalah dan dilemma yang dihadapi oleh pihak
terlibat dalam konflik bersenjata
2.
Mengetahui peraturan asas dalam Undang-undang Kemanusiaan
Antarabangsa
3.
Menghormati nyawa dan maruah manusia
4.
Merancang projek berkaitan bantuan kemanusian yang diperlukan
5.
Bersyukur dengan keamanan dan keharmonian negara
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, nota ringkas, gambar, keratan akhbar, sajak/puisi
ringkas, lembaran kerja individu
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertimbang rasa, menyayangi
|
|
Aktiviti
|
Penerangan,
perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth
1: Melukis peta dunia – tandakan kawasan
yang mengalami konflik
Cth
2: Bentuk satu rajah rantaian hubung
kait kesan dan akibat isu pencabulan undang-
undang
|
|
Refleksi
|
Guru
membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar
dapat memupuk sikap belas kasihan dan prihatin
|
No comments:
Post a Comment