RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (MINGGU 33)
BAHASA MELAYU T1
Tarikh | 17.08.2010 (Selasa) / 19.08.2010 (Khamis) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 12.15 tghari – 1.15 ptg / 2.30 – 3.30 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tajuk | Jenis-jenis ayat |
BBM | Lembaran kerja |
Objektif P&P | Mengemukan Fakta dan Pandangan |
Sistem Bahasa |
|
Hasil Pembelajaran | Dapat menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh |
Penerapan Nilai | Bekerjasama dan bertolak ansur |
Aktiviti |
|
Refleksi |
|
Tarikh | 16.08.2010 (Isnin) / 17.08.2010 (Selasa) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 2.30 – 3.30 ptg / 1.15 – 2.15 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Penulisan) |
Tajuk | Meringkaskan petikan |
Tujuan | Melatih pelajar mengenal pasti idea utama yang terkandung dalam sesebuah petikan yang diberikan |
BBM | Buku Teks Bahasa Malaysia |
Objektif P&P |
|
Hasil Pembelajaran | Dapat menukarkan sebuah petikan yang panjang menjadi petikan yang pendek tanpa mengubah kedudukan isi & mengubah maksud asal |
Penerapan Nilai | Kerajinan dan tolong menolong |
Aktiviti | Menulis ringkasan |
Refleksi | Pelajar dapat menulis ringkasan mengikut idea & olahan ayat sendiri |
Tarikh | 18.08.2010 (Rabu) / 20.08.2010 (Jumaat) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 12.15 tghari – 1.15 ptg / 3.30 ptg – 4.20 ptg |
Subjek | KOMSAS |
Tajuk | Cerpen Trauma Embah |
BBM | Buku Teks Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Melatih pelajar menyatakan pengajaran yang didapati daripada cerpen yang dibaca |
Gaya Bahasa |
|
Hasil Pembelajaran | Dapat mencatat & menyatakan pengajaran daripada cerpen |
Penerapan Nilai | Kerjasama, menghargai & kasih sayang |
Aktiviti |
|
Refleksi | Pelajar memberikan kerjasama sepanjang proses P&P |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (MINGGU 34)
BAHASA MELAYU T1
Tarikh | 24.08.2010 (Selasa) / 26.08.2010 (Khamis) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 8.15 pg – 9.25 pg / 9.45 pg - 10.55 pg |
Subjek | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tajuk | Perangkai ayat (jenis & fungsi) |
BBM | Buku Teks Bahasa Malaysia & lembaran kerja |
Objektif P&P | Mengenal pasti jenis dan fungsi penggunaan penanda wacana |
Sistem Bahasa | Penanda wacana:
|
Hasil Pembelajaran | Dapat melahirkan ayat yang berkesinambungan, gramatis & bermakna |
Penerapan Nilai | Bekerjasama dan bertolak ansur |
Aktiviti |
|
Refleksi |
|
Tarikh: | 23.08.2010 (Isnin) / 24.08.2010 (Selasa) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 7.05 pg – 8.15 pg / 8.15 pg – 9.25 pg |
Subjek | Bahasa Melayu (Penulisan) |
Tajuk | Merumuskan carta pai & graf bar |
BBM | Bahan grafik |
Tujuan | Melatih pelajar mengemukakan idea berdasarkan bahan grafik yang diberikan |
Objektif P&P |
|
Hasil Pembelajaran |
|
Penerapan Nilai | Kerajinan dan tolong menolong |
Aktiviti |
|
Refleksi |
|
Tarikh | 25.08.2010 (Rabu) / 27.08.2010 (Jumaat) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 7.05 pg – 8.15 pg / 9.10 pg – 10.10 pg |
Subjek | Bahasa Melayu (NILAM) |
Tajuk | Bebas |
BBM | Buku cerita & cerpen |
Objektif P&P |
|
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat membuat ringkasan cerita dengan menggunakan idea yang gramatis |
Penerapan Nilai | Kerajinan dan semangat setiakawan |
Aktiviti |
|
Refleksi | Pelajar dapat merumuskan cerita & cerpen yang dipilih dengan bantuan guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (MINGGU 35)
BAHASA MELAYU T1
Tarikh | 02.09.2010 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.30ptg – 3.30ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tajuk | Kata Sandang |
BBM | Lembaran kerja |
Objektif P&P | Meningkatkan kemahiran pelajar untuk menggunakan kata sandang dalam menentukan maksud sesuatu ayat |
Sistem Bahasa | Kata sandang:
|
Hasil Pembelajaran | Dapat memahirkan penggunaan & memahami tugas penting kata sandang dalam ayat |
Penerapan Nilai | Bekerjasama dan tanggungjawab |
Aktiviti |
|
Refleksi |
|
Tarikh | 30.08.2010 (Isnin) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.30ptg – 3.30ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Penulisan) |
Tajuk | Karangan berformat : Merakamkan Ucapan |
BBM |
|
Tujuan | Melatih pelajar merakamkan penghargaan untuk menyatakan ucapan terima kasih |
Objektif P&P | Merakamkan penghargaan kepada sesiapa yang berkenaan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat menyediakan kad ucapan atau surat penghargaan |
Penerapan Nilai | Kerajinan, kreativiti & tolong menolong |
Aktiviti |
|
Refleksi |
|
Tarikh | 01.09.2010 (Rabu) / 03.09.2010 (Jumaat) |
Kelas | 1H / 1F |
Masa | 12.15tghari - 1.15ptg / 3.30ptg – 4.20ptg |
Subjek | KOMSAS |
Tajuk | Sajak : Hari Akhir Persekolahan |
BBM | Buku Teks Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Melatih pelajar mengenal pasti aspek gaya bahasa dalam sajak |
Gaya Bahasa |
|
Hasil Pembelajaran | Dapat menyenaraikan & memberikan contoh aspek gaya bahasa dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Tidak lupa diri, teliti |
Aktiviti |
|
Refleksi | 1H – pelajar memberikan kerjasama sepanjang P&P berjalan 1F - |
No comments:
Post a Comment