October 24, 2014

RPH PJK & PSK M41/42


Minggu 41 & 42
06.10.2014/Isnin
CUTI SAMBUTAN HARI RAYA AIDILADHA
07.10.2014/Selasa
Ulangkaji


PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
TINGKATAN 1 & 2

TARIKH/HARI
MATA PELAJARAN
WAKTU
MASA
08/10/2014
RABU
B. MELAYU
ULANGKAJI
SAINS KERTAS
1.00 - 3.00
3.15 – 3.45
3.45 – 5.45
2 JAM
30 MINIT
2 JAM
09/10/2014
KHAMIS
B. INGGERIS
ULANGKAJI
MATEMATIK
1.00 – 3.00
3.15 – 3.45
3.45 - 5.45
2 JAM
30 MINIT
2 JAM
13/10/2014
ISNIN
PEND. ISLAM
B. CINA
B. IBAN
ULANGKAJI
KHB
1.00 – 3.00
1.00 – 3.00
1.00 – 3.00
3.15 – 3.45
3.45 - 5.45
2 JAM
2 JAM
2 JAM
30 MINIT
2 JAM
141/10/2014
SELASA
GEOGRAFI
ULANGKAJI
SEJARAH
1.0      – 2.15
2.30 – 3.30
3.45 – 5.00
1 JAM 15 MINIT
1 JAM
1 JAM 15 MINIT
15/10/2014
SELASA
PEND. MORAL
ULANGKAJI
PSV
1.00 – 2.15
2.30 – 3.30
3.45 – 5.45
1 JAM 15 MINIT
1 JAM
2 JAM
16/10/2014
KHAMIS
ULANGKAJI
PSK
ULANGKAJI
PJK
1.0      – 2.00
2.20  - 3.20
3.30 – 4.30
4.30 – 5.30
1 JAM
1 JAM
1 JAM
1 JAM

RPH PJK & PSK M40

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:40/KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN
Tarikh
29.09.2014/30.09.2014/01.10.2014/02.10.2014/03.10.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1G) /(5.10-6.20 ptg/1B)          
Hari/Masa/Kelas
Selasa (3.25-4.35 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1L)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-4.5.10 ptg/1H) /(5.10-6.20 ptg/1K)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (4.00-5.10 ptg) 1I
Tajuk
Keselamatan:
1.        Akta & Undang-undang
2.        Agensi Yang Berkaitan Dengan Pengguna
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Menerangkan maksud akta dan undang-undang
2.        Menyenaraikan hak dan tanggungjawab pengguna
3.        Menjelaskan peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan hal ehwal pengguna (FOMCA, KPDN, Mahkamah Tribunal Tuntutan)
Persediaan Guru
Buku teks, keratan akhbar, carta alir, majalah pengguna, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, kesedaran
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melihat atau membaca tentang gejala penipuan yang menjual barang-barang tiruan
Aktiviti
Pelajar melakukan aktiviti dalam kumpulan kecil dan mengikut arahan guru:
·         Merujuk pelbagai media, aktikel, keratan akhbar berkaitan hak pengguna
·         Mengumpul maklumat
·         Setiap kumpulan diberi satu kes kepenggunaan yang berbeza:
Cth 1: barangan lepas tarikh luput, barangan tiruan, penipuan timbangan, perkhidmatan lepas jualan, pembungkusan
Refleksi
Guru membuat penilaian hasil kerja pelajar
Pelajar disarankan mematuhi undang-undang dan menyanyikan lagu tema Hari Pengguna bersama-sama

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 2K
Tarikh/Hari
01.09.2014/Rabu
Bil Pelajar: 31/31
Minggu/Tema
40/Cabaran Masa Depan
Tajuk
Bekerjasama Dan Bersatu Padu Dalam Menghadapi Pelbagai Cabaran
1.        Peranan Malaysia & Keamanan Dunia
2.        Mencari Keamanan Negara & Dunia
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Menjelaskan sumbangan Malaysia dalam mengekalkan keamanan dunia
2.        Menghargai keamanan negara & dunia
3.        Mengemukakan pandangan tentang senario negara dan dunia pada masa akan datang
Persediaan Guru
Buku teks, keratan akhbar/artikel, nota, lembaran kerja
Penerapan Nilai
Bersungguh-sungguh, berkeyakinan
Aktiviti
Mencari maklumat tentang peranan pertubuhan sukarela Malaysia yang membantu rakyat negara lain
Refleksi
Guru merumuskan keseluruhan tajuk
Pelajar menyedari bahawa hubungan baik yang dijalin dengan negara lain dapat menjamin keamanan sejagat & kesejahteraan bersama

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
02.10.2014/Khamis
Bil Pelajar: 26/26
Minggu/Tema
40/Cabaran Masa Depan
Tajuk
Memastikan Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa Dipraktikkan
-           Perspektif Kemanusiaan
-           Had-had Dalam Konflik Bersenjata
-           Bantuan Kemanusiaan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Prihatin terhadap masalah dan dilemma yang dihadapi oleh pihak terlibat dalam konflik bersenjata
2.        Mengetahui peraturan asas dalam Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa
Menghormati nyawa dan maruah manusia
3.        Merancang projek berkaitan bantuan kemanusian yang diperlukan
4.       Bersyukur dengan keamanan dan keharmonian negara
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, gambar, keratan akhbar, sajak/puisi ringkas, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Prihatin, bersyukur
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:   Mencari rencana, keratan akhbar, majalah tentang jenayah perang dalam konflik
             bersenjata – sediakan dalam buku skrap ringkas
Cth 2:  Meneliti gambar – ceritakan perasaan/interpretasi dalam bentuk sajak, lagu, puisi,
             lukisan
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar dapat meneladani apa yang dilakukan untuk perjuangkan kebenaran

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
03.10.2014/Jumaat
Bil Pelajar: 18/21
Minggu/Tema
40/Cabaran Masa Depan
Tajuk
Memastikan Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa Dipraktikkan
-           Perspektif Kemanusiaan
-           Had-had Dalam Konflik Bersenjata
-           Bantuan Kemanusiaan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Prihatin terhadap masalah dan dilemma yang dihadapi oleh pihak terlibat dalam konflik bersenjata
2.        Mengetahui peraturan asas dalam Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa
3.        Menghormati nyawa dan maruah manusia
4.       Merancang projek berkaitan bantuan kemanusian yang diperlukan
5.        Bersyukur dengan keamanan dan keharmonian negara
Persediaan Guru
Buku teks, nota ringkas, gambar, keratan akhbar, sajak/puisi ringkas, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bertimbang rasa, menyayangi
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan
Cth 1:  Melukis peta dunia – tandakan kawasan yang mengalami konflik
Cth 2:  Bentuk satu rajah rantaian hubung kait kesan dan akibat isu pencabulan undang-
             undang
Refleksi
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar
Pelajar dapat memupuk sikap belas kasihan dan prihatin