January 28, 2014

RPH PJK & PSK M5

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG:05/GAYA HIDUP SIHAT
Tarikh
27.01.2014/28.01.2014/29.01.2014/30.01.2014/31.01.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1K) /(5.10-6.20 ptg/1H)
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10 ptg/1G)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg/1I) / (5.10-6.20 ptg/1B)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-5.10 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1J) *CUTI SAMBUTAN TAHUN BARU CINA*
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (5.10-6.20 ptg) 1L *CUTI SAMBUTAN TAHUN BARU CINA*
Tajuk
Pemakanan:
1.        Piramid Makanan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Menyatakan peranan setiap aras piramid makanan
2.        Mewujudkan kesedaran tentang pengambilan makanan seimbang
Persediaan Guru
Carta piramid makanan, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Bekerjasama
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah belajar tentang pemakanan semasa di sekolah rendah
Aktiviti
1.        Penerangan, soal jawab
2.        Menyiapkan lembaran kerja yang diedarkan oleh guru (melukis piramid makanan)
Refleksi
Pelajar mempamerkan hasil kerja di hadapan kelas (dipilih secara rawak)
Guru membuat ulasan dan penilaian berdasarkan hasil kerja pelajar



MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
29.01.2014/Rabu
Bil Pelajar: 27/28
Minggu/Tema
05/Pencapaian Kendiri
Tajuk
Keputusan Yang Bijak & Adil
  1. Bertanggungjawab Dalam Setiap Keputusan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Mengenal pasti implikasi terhadap keputusan yang dibuat
2.        Berupaya membuat keputusan
3.        Bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Berani, tenang
Aktiviti
Penerangan, gambaran situasi, latihan pengukuhan
Cth: 1.     Pelajar menyiapkan tugasan berdasarkan situasi
Refleksi
Pelajar memberikan maklumbalas sepanjang P&P
Guru membimbing pelajar semasa menyiapkan tugasan/aktiviti






RPH PJK & PSK M4

MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN
MINGGU/TUNJANG: 04/KECERGASAN
Tarikh
20.01.2014/21.01.2014/22.01.2014/23.01.2014/24.01.2014
Hari/Masa/Kelas
Isnin (3.25-4.35 ptg/1K) /(5.10-6.20 ptg/1H)
Hari/Masa/Kelas
Selasa (4.00-5.10 ptg/1G)
Hari/Masa/Kelas
Rabu (3.25-4.35ptg/1I) / (5.10-6.20 ptg/1B)
Hari/Masa/Kelas
Khamis (4.00-5.10 ptg/1N) /(5.10-6.20 ptg/1J)
Hari/Masa/Kelas
Jumaat (5.10-6.20 ptg) 1L
Tajuk
Kuasa & Kepantasan
1.        Definisi
2.        Aktiviti latihan
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat:
1.        Mengetahui pengertian kuasa & kepantasan secara tepat
2.        Menyatakan faedah kuasa & kepantasan  kepada individu
3.        Melakukan aktiviti latihan kuasa & kepantasan dengan betul/selamat
Persediaan Guru
Peluru, pita ukur, wisel, kon, kon
Penerapan Nilai
Keselamatan, bekerjasama
Pengalaman Sedia Ada
Pelajar pernah melakukan aktviti lompat jauh dan telah didedahkan dengan kecergasan fizikal
Aktiviti
1.        Pelajar dibentuk dalam kumpulan dan melakukan aktiviti:
-           Lontar peluru
-           Lompat dirian dua kaki
-           Mengejar pasangan dalam jarak 50 meter
-           Membawa bola dalam jarak 30 meter
2.        Menyiapkan lembaran kerja yang diedarkan oleh guru
Refleksi
Perbincangan dan sesi soal jawab mengenai isi pelajaran
Pelajar digalakkan menyertai sukan yang berteraskan kuasa dan dapat mengaplikasikan tahap kepantasan dalam apa jua permainan



MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3N
Tarikh/Hari
22.01.2014/Rabu
Bil Pelajar: 27/28
Minggu/Tema
04/Pencapaian Kendiri
Tajuk
Keputusan Yang Bijak & Adil
  1. Kesan Terhadap Keputusan
  2. Keputusan Penentu Masa Depan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat
2.        Berkemahiran menjejaki rantaian kesan dan akibat daripada sesuatu keputusan
3.        Prihatin dengan keputusan yang dibuat
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Berfikiran positif, berkemahuan
Aktiviti
Perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan, lakonan ringkas
Cth: 1. Membuat rantaian perjalanan hidup bermula di alam persekolahan sehingga berjaya mencapai cita-cita
Refleksi
Pelajar menunjukkan kecenderungan memilih kerjaya kesan keputusan yang diambil
Guru membimbing pelajar semasa menyiapkan tugasan/aktiviti


MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
KELAS: 3K
Tarikh/Hari
23.01.2014/Khamis
Bil Pelajar: 25/26
Minggu/Tema
04/Pencapaian Kendiri
Tajuk
Keputusan Yang Bijak & Adil
1.         Kesan Terhadap Keputusan
2.        Keputusan Penentu Masa Depan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.        Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat
2.        Membuat keputusan yang bijak & adil dalam semua situasi
3.        Berpuas hati dalam keputusan yang diambil
Persediaan Guru
Buku teks, gambar, lembaran kerja individu
Penerapan Nilai
Berfikiran positif, berani mengambil risiko
Aktiviti
Perbincangan, menyalin nota, latihan pengukuhan, pelajar di bentuk dalam kumpulan kecil
Cth: 1.      Meminta pandangan ahli kumpulan tentang kesesuaian potensi diri
Refleksi
Pelajar mempunyai matlamat jelas tentang keputusan yang diambil
Guru membuat kesimpulan tentang keseluruhan tajuk