February 24, 2012

RPH PJK & BM (M8)

Mata Pelajaran 

Pendidikan Jasmani & Kesihatan  

Minggu/Waktu: 8/PK 

Tarikh 

20.02.2012/21.02.2012/22.02.2012/23.02.2012/24.02.2012 

Hari/Masa/Kelas 

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M 

Hari/Masa/Kelas 

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J 

Hari/Masa/Kelas

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I 

Hari/Masa/Kelas 

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H 

Hari/Masa/Kelas 

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B 

Tajuk 

Kesihatan Diri & Keluarga

  1. Amalan Pemakanan Tidak Sihat 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi berlakunya Aneroksia Nervosa, Bulimia Nervosa
  2. Mengenalpasti tanda-tanda Aneroksia Nervosa, Bulimia Nervosa
  3. Menyenaraikan kesan amalan pemakanan yang tidak sihat 

Persediaan Guru 

Pamplet, keratan akhbar/artikel, gambar

Penerapan Nilai 

Tanggungjawab,kerajinan, disiplin diri

Aktiviti 

  1. Mencari maklumat dari pamplet, salinan teks, keratan akhbar
  2. Perbincangan dalam kumpulan kecil
  3. Perbincangan seluruh kelas hasil dapatan kumpulan

Refleksi 

Guru membuat ulasan hasil persembahan pelajar

Pelajar memberi maklumbalas terhadap hasil perbincangan


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

21.01.2012/Selasa

Masa: 12.50-2.00ptg 

Minggu/Tunjang 

8/Karangan

Bil Pelajar: 34/35

Tajuk 

Memindahkan maklumat dan membina ayat berdasarkan bahan rangsangan 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menulis/membina 5 ayat berdasarkan bahan yang diberikan
  2. Mengenal pasti maklumat yang diperlukan.

KBT 

Menghubungkaitkan, menilai 

Penerapan Nilai 

Kasih sayang, tanggungjawab

Persediaan Guru 

Buku teks, lembaran kerja individu 

Aktiviti 

Berbincang untuk menyusun maklumat mengikut kepentingan dan urutan peristiwa

berdasarkan bahan yang didengar.

Melakar lembaran grafik untuk menyusun maklumat yang didengar atau dibaca.

Refleksi 

Pelajar membandingkan jawapan dengan rakan

Guru membetulkan kesilapan/pernyataan yang kurang tepat


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari

23.02.2012/Khamis

Masa: 2.00-3.10ptg 

Minggu/Tunjang 

8/Tatabahasa

Bil Pelajar: 34/35

Sistem Bahasa 

  1. Kata Hubung
  2. Peribahasa

Hasil Pembelajaran 

Pelajar dapat:

  1. Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu
  2. Menyaring maklumat mengikut klasifikasi

KBT 

Mencirikan, membuat kesimpulan

Penerapan Nilai 

Keberanian, rasional

Persediaan Guru 

Buku teks, lembaran kerja/latihan 

Aktiviti 

Penerangan, latihan pengukuhan individu 

Refleksi 

Guru membuat membuat rumusan keseluruhan

Pelajar perlu dibimbing oleh guru ketika menyiapkan latihan yang diberikan


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

24.02.2012/Jumaat

Masa: 2.35-3.45ptg 

Minggu/Tunjang 

8/KOMSAS

Bil Pelajar: 33/35

Tajuk 

Program NILAM

Genre 

Pelbagai

Hasil Pembelajaran:

Fokus utama:

Menulis kesimpulan tentang tajuk perbincangan berdasarkan satu pandangan tertentu

Fokus sampingan:

Menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada.

Objektif 

Pada akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan dalam perenggan
  2. Menulis kelemahan dan kekuatan maklumat daripada bahan yang dibaca.

Sistem Bahasa 

Kata hubung, kata pemeri, simpulan bahasa, kata nafi

Ilmu  

Moral, sivik, sains

Penerapan Nilai 

Tanggungjawab, menghargai, keberanian

KBT 

Menganalisis, kemahiran berfikir, meramal

Persediaan Guru 

Buku cerita, buku NILAM

Aktiviti

Membaca buku cerita, menulis ulasan cerita

Refleksi 

Meringkaskan semula sesebuah cerita secara keseluruhan

Guru merumuskan pengajaran


 

February 18, 2012

RPH PJK & BM (M7)

Mata Pelajaran 

Pendidikan Jasmani & Kesihatan  

Minggu/Waktu: 7/PJK

Tarikh 

13.02.2012/14.02.2012/15.02.2012/16.02.2012/17.02.2012

Hari/Masa/Kelas 

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M

Hari/Masa/Kelas 

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J

Hari/Masa/Kelas

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I

Hari/Masa/Kelas 

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B

Tajuk 

Merejam Lembing:

  1. Gaya rejaman
  2. Teknik pegangan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan dengan baik teknik semasa melakukan rejaman
  2. Melakukan rejaman dengan teknik yang betul dan sempurna sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan
  3. Melakukan rejaman dengan yakin dan bersungguh-sungguh

Persediaan Guru 

Wisel, pita ukur, lembing, kon

Penerapan Nilai 

Kerjasama, tanggungjawab, interaksi

Aktiviti 

Pelajar melakukan aktiviti mengikut arahan guru:

  1. Teknik pegangan
  2. Fasa persediaan
  3. Fasa lari landas
  4. Fasa rejaman
  5. Fasa ikut lajak

Refleksi

Guru membuat ulasan hasil aktiviti yang telah dijalankan

Pelajar seronok melakukan aktiviti dan digalakkan untuk menyertai acara merejam lembing di peringkat sekolah


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

14.01.2012/Selasa

Masa: 12.50-2.00ptg

Minggu/Tunjang 

7/Karangan

Bil Pelajar: 32/35

Tajuk 

Memindahkan maklumat dan membina ayat berdasarkan bahan rangsangan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menulis/membina 5 ayat berdasarkan bahan yang diberikan
  2. Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

KBT

Menghubungkaitkan, menilai

Penerapan Nilai

Kerjasama, keberanian

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja individu

Aktiviti 

Penerangan, latihan pengukuhan

Refleksi 

Pelajar yang kurang mahir perlu dibimbing oleh guru

Guru memberikan komen tentang pengajaran


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

16.02.2012/Khamis

Masa: 2.00-3.10ptg

Minggu/Tunjang 

7/Tatabahasa

Bil Pelajar: 33/35

Sistem Bahasa 

Imbuhan 'be, ber, mem, men'

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu
  2. Menyaring maklumat mengikut klasifikasi

KBT

Mencirikan, mengimbas kembali

Penerapan Nilai

Berterima kasih, berusaha dengan gigih

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja/latihan

Aktiviti 

Penerangan, latihan pengukuhan individu

Refleksi 

Guru membuat membuat rumusan keseluruhan

Pelajar perlu dibimbing oleh guru ketika menyiapkan latihan yang diberikan


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

17.02.2012/Jumaat

Masa: 2.35-3.45ptg

Minggu/Tunjang 

7/KOMSAS

Bil Pelajar: 34/35

Tajuk 

Pantun Empat Kerat (Agama)

Genre

Pantun

Hasil Pembelajaran:

Fokus utama:

Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.

Fokus sampingan:

Membaca lancar/kuat pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca

Objektif

Pada akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:

  1. Membaca pantun dengan 70 peratus sebutan dan intonasi yang betul
  2. Mencari dan menulis maksud setiap rangkap pantun dengan betul

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi, kosa kata

Ilmu  

Pendidikan Islam, peraturan sosial

Penerapan Nilai 

Tanggungjawab, kerjasama

KBT

Mencirikan, kemahiran berfikir

Persediaan Guru 

Buku teks KOMSAS, lembaran kerja

Aktiviti

Pelajar meneliti dan membaca pantun yang dinyatakan

Pelajar memberikan maksud frasa-frasa dalam rangkap pantun

Guru memantau sambil memberikan bimbingan

Refleksi 

Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan

February 14, 2012

RPH PJK & BM (M6)

Mata Pelajaran 

Pendidikan Jasmani & Kesihatan  

Minggu/Waktu: 6/PJK

Tarikh 

07.02.2012/08.02.2012/09.02.2012/10.02.2012/11.02.2012

Hari/Masa/Kelas 

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M

CUTI MAULIDUR RASUL 

Hari/Masa/Kelas 

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J

Hari/Masa/Kelas 

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I

Hari/Masa/Kelas 

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H

MENGIKUTI KEJOHANAN HOKI BAHAGIAN SAMARAHAN

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B

MENGIKUTI KEJOHANAN HOKI BAHAGIAN SAMARAHAN

Hari/Masa/Kelas 

Sabtu(2.25-3.25ptg) 2H

Tajuk 

Kekuatan Otot:

  1. Kaedah latihan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui dan memahami kaedah latihan kekuatan otot
  2. Melakukan aktiviti kekuatan otot dengan berkesan
  3. Mengaitkan kekuatan otot dengan kesihatan dan kecergasan

Persediaan Guru

Wisel, skitel, carta otot, bola

Penerapan Nilai 

Bekerjasama,bertanggungjawab

Aktiviti 

Aktiviti tambah beban:

  1. Permainan: bola sepak
  2. Kemahiran: menjaring

Aktiviti:

  1. Menjaring 3 biji bola tanpa berhenti dalam kotak penalti
  2. Menjaring 5 biji bola tanpa berhenti dalam kotak penalti

Refleksi

Pelajar seronok melakukan latihan dan dapat menggunakan latihan bebanan dalam situasi harian


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

07.02.2012/Selasa

Masa: 12.50-2.00ptg

Minggu/Tunjang 

6/Karangan

Bil Pelajar: 33/36

Tajuk 

Manisnya Senyumanmu

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Memberikan pendapat bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
  2. Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

KBT

Menilai, menyelesaikan masalah

Penerapan Nilai 

Kasih sayang, hormat-menghormati

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja

Aktiviti 

Pelajar membaca petikan dan berbincang dengan guru tentang perkara yang kurang difahami

Refleksi 

Guru merumuskan pengajaran yang disampaikan

Pelajar dipantau oleh guru semasa menyiapkan latihan


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

11.02.2012/Sabtu

Masa: 1.05-2.05ptg

Minggu/Tunjang 

6/Tatabahasa

Bil Pelajar: 35/36

Sistem Bahasa 

  1. Golongan Kata
  2. Perumpamaan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan.
  2. Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan.

KBT

Meramal, membuat kesimpulan

Penerapan Nilai 

Keadilan, keberanian

Persediaan Guru

Buku teks, lembaran kerja

Aktiviti 

Guru bersoal jawab dengan pelajar

Pelajar membina ayat daripada maklumat yang dicatat/diberikan

Refleksi 

Pelajar melaporkan hasil perbincangan bersama

Guru memantau tugasan pelajar dan membimbing


 


 


 


 

February 12, 2012

RPH PJK & BM (M5)

Mata Pelajaran 

Pendidikan Jasmani & Kesihatan  

Minggu/Waktu: 5/PJK

Tarikh 

30.01.2012/31.01.2012/01.02.2012/02.02.2012/03.02.2012

Hari/Masa/Kelas 

Isnin(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2G/2M

Hari/Masa/Kelas 

Selasa(3.25-4.35ptg/5.10-6.20ptg) 2K/2J

Hari/Masa/Kelas

Rabu(4.00-5.10ptg/5.10-6.20ptg) 2L/2I

Hari/Masa/Kelas 

Khamis(3.25-4.35ptg) 2H

Hari/Masa/Kelas

Jumaat(5.10-6.20ptg) 2B

Tajuk 

Daya Tahan Otot

  1. Definasi
  2. Aktiviti
  3. Kaedah latihan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan otot pengerak utama yang terlibat dalam aktiviti daya tahan otot
  2. Melakukan aktiviti daya tahan otot dengan berkesan
  3. Menyedari kepentingan lakuan aktiviti yang dijalankan

Persediaan Guru 

Skitel, kon, wisel, carta otot, keratan akhbar

Penerapan Nilai 

Bekerjasama, bertanggungjawab

Aktiviti

Aktiviti latihan litar:

  1. Bangkit tubi
  2. Lompat bintang
  3. Burpee
  4. Lari ulang alik
  5. Tekan tubi

Refleksi

Guru membuat perbincangan tentang aktiviti yang dilakukan

Pelajar dapat mengenalpasti otot-otot yang terlibat semasa melakukan aktiviti latihan litar 


 

Mata Pelajaran

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

31.01.2012/Selasa

Masa: 12.50-2.00ptg

Minggu/Tunjang 

5/Karangan

Bil Pelajar: 33/36

Tajuk 

Mutiara Hitam dari Sabah

  1. Mengenal pasti ungkapan semasa berbincang
  2. Menyatakan makna perkataan
  3. Memberikan idea utama

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti isi/idea penting daripada petikan
  2. Mencatat maklumat penting mengikut urutan

Persediaan Guru 

Buku teks, nota kecil

Penerapan Nilai 

Berfikiran rasional, menghargai diri

Aktiviti 

Guru dan pelajar berbincang tentang jalan cerita dan mengenal pasti ungkapan

Pelajar menyenaraikan semua isi/idea yang diperolehi daripada perbincangan

Refleksi 

Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan

Pelajar dibimbing oleh guru semasa melakukan aktiviti


 

Mata Pelajaran

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

02.02.2012/Khamis

Masa: 2.00-3.10ptg

Minggu/Tunjang 

5/Tatabahasa

Bil Pelajar: 35/36

Sistem Bahasa 

Bentuk Kata Kerja

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh
  2. Memahirkan penggunaan dan memahami tugas penting kata kerja dalam sesebuah ayat

Persediaan Guru 

Buku teks, nota

Penerapan Nilai 

Tolong-menolong, yakin diri

Aktiviti 

Penerangan, menyalin nota, pengayaan

Refleksi 

Guru membuat ulasan dan rumusan hasil perbincangan kelas

Pelajar dapat menentukan kesesuaian maklumat dan memberikan kerjasama sepanjang P&P


 

Mata Pelajaran 

Bahasa Melayu 

Tingkatan: 1K 

Tarikh/Hari 

03.02.2012/Jumaat

Masa: 2.35-3.45ptg

Minggu/Tunjang 

5/KOMSAS

Bil Pelajar: 36/36

Tajuk 

Kasut Kelopak Jantung 

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:

  1. Melatih pelajar menyatakan pengajaran yang didapati daripada bahan yang dibaca

Persediaan Guru 

Buku teks KOMSAS 

Penerapan Nilai 

Bekerjasama, hormat-menghormati

Aktiviti 

Pelajar mencari, mencatat pengajaran dan membaca catatan tentang cerpen

Refleksi 

Guru membimbing pelajar mendapatkan pengajaran yang tepat

Guru membuat rumusan